Motivarea angajatilor este scazuta? Afla metode practice

Stiai ca motivarea angajatilor reprezinta chiar si pentru unii antreprenori de succes o adevarata provocare?

Daca iti doresti angajati care sa se implice 100% in activitatile zilnice, iti recomand sa citesti articolul pana la final. Vei afla metode eficiente pentru motivarea personalului, pe care le poti aplica in echipa sau in firma ta, chiar incepand de maine!

Acest articolul face parte din campania de promovare a cursului online – Leadership Mastery.


Iata principalele puncte la care iti voi raspunde:

  1. Top 7 Semnale ale lipsei de motivare a angajatilor.
  2. Top 12 Cauze ale lipsei de motivare a resurselor umane.
  3. De ce motivarea angajatilor din punct de vedere financiar nu este suficienta?
  4. Motivarea angajatilor este scazuta? Afla modalitati de motivare a personalului!
  5. Chestionar motivarea angajatilor (Descarca aici)
  6. Cum sa obtii motivarea angajatilor din generatia Millenials? Afla 8 idei de motivare a angajatilor.

1. Top 7 Semnale ale lipsei de motivare a angajatilor.

Vreau sa iti spun ca pana in acest moment, desi am lucrat cu peste 1000 de persoane in sedinte individuale de coaching, nu am intalnit pe nimeni care sa abia o motivatie scazuta dar un nivel de implicare ridicat.

Cand motivatia este scazuta, implicarea este la nivel de indiferenta, iar acolo unde exista indiferenta, nu exista performanta si nu exista evolutie! Cand lasi motivarea personalului din cadrul unei firme la voia intamplarii, de fapt lasi la voia intamplarii directia spre care se indreapta echipa ta sau afacerea ta.

Insa, lipsa de motivare a angajatilor poate fi identificata printr-o serie de semnale. Ca regula aici, un angajat demotivat intotdeauna se va distanta mental, emotional si fizic de jobul sau.

In videoul de mai jos am vorbit despre motivarea angajatilor in companiile romanesti:


Chestionar – Motivarea angajatilor (Instrument – Format PDF)

Descarca Gratuit – CLICK AICI


Asadar, iata care sunt principalele 7 semnale care indica lipsa de motivare a angajatilor:

  1. Scaderea nivelului de implicare;
  2. Scaderea continua a entuziasmului;
  3. Indiferenta fata de calitatea muncii prestate;
  4. Indiferenta fata de deciziile luate in cadrul echipei;
  5. Lipsa de implicare in cadrul sedintelor;
  6. Intarzieri la job;
  7. Schimbari de comportament.

Cu cat un angajat devine mai demotivat, cu atat se vor manifesta mai multe semnale, si cu atat intensitatea lor va creste. Ideea este ca poti identifica cu destul de multa precizie daca nivelul de motivatie al oamenilor din echipa ta este scazut, mediu sau ridicat, doar urmarind aceste semnale! Sunt destul de vizibile, si in acelasi timp reprezinta un indicator destul de precis al lipsei de motivare a angajatilor.

Daca din diverse motive, nu poti face o evaluare obiectiva, sau daca vrei sa ai confirmarea ca evaluarea ta este una corecta, ti-am pregatit un chestionar de evaluare.


2. Top 12 Cauze ale lipsei de motivare a resurselor umane.

Ce trebuie inteles aici: lipsa de motivatie a personalului, intotdeauna este un rezultat si nu o cauza primara! Vrei sa schimbi rezultatul? Atunci diminueaza cat mai mult cauzele care il genereaza! Cat cat mai mult timp vei mentine cauzele intr-o stare activa, cu atat motivarea echipei va scadea in mod accelerat!

Asa ca, am sa-ti fac cunoscute cele mai frecvente 12 cauze ale lipsei de motivatie, pe care le-am intalnit in ultimii ani in firmele din Romania:

  1. Salarii prea mici in comparatie cu rezultatele obtinute, sau in comparatie cu salariile oferite de firmele concurente.
  2. Relatii tensionate atat in echipa cat si cu superiorii.
  3. Lideri slabi (acesta este unul dintre cei mai puternici factori demotivatori).
  4. Proceduri inutile sau prea grele care incetinesc randamentul angajatilor.
  5. Lipsa de corectitudine sau favoritismele.
  6. Absenta recompenselor.
  7. Reduceri salariale (indiferent de motiv).
  8. Intarzierea platii salariilor.
  9. Nesiguranta locului de munca.
  10. Lipsa promovarii in functie.
  11. Lipsa dezvoltarii personale a angajatilor;
  12. Conditii de munca precare.

Ce iti recomand: stabileste care dintre cele 12 cauze principale ale lipsei de motivatie se manifesta in echipa ta, apoi identifica cel putin o solutie pentru fiecare cauza in parte. Ar fi bine sa incepi cu acele solutii care consideri ca au cea mai mare eficienta pentru tine si pentru echipa ta.

Nu spune: dar la noi in echipa lucrurile merg bine si nu este cazul sa identific cauzele lipsei de motivatie!

Stii ce: mai bine verifici si te convingi ca aceste cauze sunt la nivel minim, decat sa nu verifici dar ulterior sa te convingi ca echipa ta este demotivata. Si iti recomand asta intrucat orice angajat demotivat, prin implicarea lui redusa, loveste direct in marja de profit a firmei.

De aceea, macar o data pe an, identifica nivelul  la care sunt angajatii cu motivatia si satisfactia in munca. De fapt, motivarea angajatilor ar trebui sa fie un indicator de performanta in firma ta, si nu doar o evaluare optionala.


3. De ce motivarea angajatilor din punct de vedere financiar nu este suficienta?

In ceea ce priveste motivatia angajatilor, nu iti recomand sa te bazezi doar pe motivarea financiara, intrucat aceasta nu este suficienta.

Motivarea financiara vine cu o serie de neajunsuri:

  1. Nu vei putea mari salariile angajatilor de fiecare data cand acestia isi manifesta nemultumirea. Daca vei face asta, vei scadea marja de profit si vei risca sa-ti bagi firma in faliment.
  1. Motivarea financiara este cea mai scumpa forma de motivare.

Aici chiar nu este cazul sa aduc detalii, intrucat stim cu totii cat de mari sunt taxele care merg la bugetul de stat.

  1. Cresterea salariului nu determina angajatul sa se implice mai mult, ci sa-si reevalueze munca prestata, dupa maxim cateva luni.

Ce se intampla cand maresti salariul unui angajat? In primele cateva luni, intr-adevar vei observa o crestere a nivelului de implicare. De ce? Pentru ca angajatul incearca oarecum sa justifice cresterea salariala.

Insa, dupa cateva luni de activitate, angajatul va considera ca munca pe care o depune refleta exact salariul pe care il primeste in acel moment. Si atunci, nivelul sau de implicare va fi aproximativ acelasi ca cel dinaintea maririi salariale. Practic angajatul se intoarce la setarile originale.

In concluzie, daca vrei sa obtii pe termen lung, o implicare mai mare din partea echipei, iti sugerez sa folosesti cat mai eficient si cat mai creativ cu putinta, elemente de motivare non financiara.


4. Motivarea angajatilor este scazuta? Afla modalitati de motivare a personalului!

Conform unui studiu realizat de Aon Best Employers, pe un esantion de peste 15.000 de angajati fara functii manageriale plus 1100 de manageri din diverse domenii de activitate, a rezultat ca doar 6 din 10 angajati sunt implicati profesional.

Este un nivel de engagement destul de redus.

Cu cat nivelul de motivatie al angajatilor este mai scazut:

  • cu atat engagement-ul va fi mai scazut;
  • cu atat productivitatea va fi mai scazuta;
  • loialitatea fata de firma va fi mai scazuta.

Tocmai de aceea, unul dintre cele mai importante obiective interne ale unei firme, ar trebui sa il reprezinte motivarea angajatilor. Si aici ma refer la motivarea angajatilor pe doua directii: motivarea financiara si motivare non financiara.

Motivarea Financiara

Referitor la motivarea financiara, eu nu spun sa nu iti platesti angajatii in mod corect, ci iti recomand sa le oferi salariul pe care il ofera in piata si concurenta, iar daca iti permiti, poti sa le oferi cu 5% pana la 10% mai mult. In acest fel, te asiguri ca din punct de vedere financiar angajatii tai nu vor pleca la concurenta.

Insa, care este aici marea provocare? Identificarea reala a concurentei! Ca sa identifici concurenta, iti recomand sa privesti cu atentie la mediul de business din piata. Dar priveste intr-un cadru extins, intrucat pe Directorul Financiar Contabil din firma ta l-ar putea angaja o alta firma cu domeniu de activitate diferit. La fel poate fi si pentru team leaderul din echipa ta, sau orice alt membru al echipei tale.

Asadar, cum identifici concurenta ta reala pe piata muncii? Pentru aceasta, raspunde-ti la  urmatoarea intrebare:

Care sunt firmele la care ar putea pleca oamenii din echipa mea, intrucat acestea le-ar oferi avantaje financiare mai mari?

Sigur, pe unele ai sa le identifici, pe altele nu. La unele vei sti aproximativ salariul pe care il ofera angajatilor, la altele nu.

Ideea este ca, daca vei identifica aceste firme, iti vei forma o imagine de ansamblu a concurentei, astfel incat sa iei cele mai potrivite decizii privind motivarea financiara a angajatilor din firma ta.

Dupa ce ti-ai format o imagine de ansamblu, incearca pe cat posibil sa oferi angajatilor tai un avantaj competitiv, daca intr-adevar vrei sa-i pastrezi echipa ta, pe termen mediu si lung. Sa stii ca salariile pe care le oferi atrag si mentin in firma ta salariati pe masura.

Insa, trebuie mers si mai departe, intrucat o motivare financiara medie sau buna este obligatorie, insa, nu este si suficienta!

Motivare Non Financiara

Acesta este un subiect ceva mai complex si cu un grad de interes major atat pentru lideri si manageri cat si pentru proprietari de afaceri.

Iar motivul este de la sine inteles: fara motivare non financiara nu poti construi o echipa performanta, intrucat primii angajati care iti vor pleca din firma, vor fi cei mai buni oameni.

Din experienta pe care o am in dezvoltarea liderilor si a echipelor, am constatat ca motivarea poate fi realizata pe 5 directii principale:

  1. Stabilitate Financiara.
  2. Evolutie (personala, profesionala si financiara).
  3. Statutul Companiei.

Aici intra:

  • nivelul de leadership;
  • calitatea echipei;
  • marimea firmei;
  • imaginea in piata.
  1. Conditii de Munca.

Aici intra:

  • disponibilitatea resurselor necesare unei bune desfasurari a muncii;
  • mediul de lucru;
  • nivelul de solicitare fizica si psihica;
  • proceduri.
  1. Relatii profesionale.

Aici intra:

  • relatiile intre colegi;
  • relatiile cu superiorii.

In continuare am sa-ti recomand 10 elemente motivationale non financiare, care functioneaza in firmele din Romania. Tu insa vezi care dintre acestea functioneaza in firma ta.

  1. Program de lucru flexibil.
  2. Respect pentru timpul liber al angajatului, după cele 8 ore de munca.
  3. Premierea oficiala a meritelor deosebite.
  4. Conducerea sa fie deschisa la initiative din partea angajatilor.
  5. Cursuri de dezvoltare personala si profesionala a angajatilor.
  6. Siguranta locului de munca.
  7. Posibilitati reale de avansare.
  8. Sustinerea angajatilor atunci cand dau de probleme la job.
  9. Scoate-ti echipa in oras cand finalizezi un proiect important.
  10. Managerul sa interactioneaze mai des cu angajatii si sa le transmita ca ii apreciaza si ii pasa de ei.

In cursul Leadership Mastery am creat o lista cu 70 de elemente motivationale non financiare care functioneaza in firmele din Romania.

Din perspectiva mea, cea mai eficienta metoda de motivare si cea mai simpla, se poate reduce la 2 cuvinte: cunoaste-ti angajatii! Pentru aceasta, iti recomand sa discuti deschis cu fiecare in parte, sa le descoperi asteptarile, sa le descoperi nevoile si motivatiile.

Foarte eficiente ar putea fi si tool-uri gratuite precum Google Forms, prin care sa creezi formulare de identificare a motivatiei fiecarui membru din echipa ta. In acest fel, vei putea raspunde destul de specific, motivelor care ii tin pe oameni in echipa ta sau in firma ta.

Iti recomand sa stabilesti un plan de motivare a angajatilor cu elemente motivationale personalizate, in functie de nevoile lor reale, si nu in functie de ceea ce presupui tu ca i-ar motiva. Asta nu inseamna ca va trebui sa raspunzi 100% la acele nevoi. Poti raspunde eventual in etape, in functie de performantele lor. Dar lasa-i pe ei sa-si aleaga recompensele pe care si le doresc, iar tu stabileste-le targhete pentru recompense. Asadar, tine cont de recompensarea personalului in mod personalizat.

Vei constata ca angajatii se vor auto-responsabiliza si nivelul de implicare va creste in mod semnificativ.


5. Chestionar motivarea angajatilor

Dupa cum ti-am scris si mai sus, motivarea resurselor umane poate fi realizata pe 5 directii principale:

  1. Stabilitate financiara;
  2. Evolutie (personala, profesionala si financiara);
  3. Statutul companiei;
  4. Conditii de munca;
  5. Relatii profesionale.

Chestionarul prin care identifici nivelul de motivare al angajatilor l-am creat exact pe aceste 5 directii principale.

Chestionarul te va ajuta:

  • pe de o parte, sa afli cat este nivelul de motivare al echipei tale;
  • pe de alta parte, sa identifici care sunt principalele probleme care iti demotiveaza membrii echipei.

Apoi, pe baza centralizarii raspunsurilor, vei putea identifica, pe o scala de la 0-10, care este gradul de motivare al echipei.

Observatie: Pentru a face o evaluare obiectiva, iti recomand ca acest chestionar sa fie completat anonim!

Descarcă gratuit chestionarul prin care poți măsura nivelul de motivare al angajaților – Click aici


6. Cum sa obtii motivarea angajatilor din generatia Millenials? Afla 8 idei de motivare a angajatilor!

In Generatia Millennials (sau generatia Y), sunt cei nascuti intre 1977-1994. In continuare iti voi prezenta ce ii motiveaza la locul de munca pe angajatii din Generatia Millennials.

Iata cele 8 idei de motivare a angajatilor din Generatia Millennials:

  1. Lideri care sa reprezinte modele de urmat.

Oamenii intotdeauna urmeaza lideri, indiferent de generatia din care fac parte! Daca vor fi condusi de lideri care reprezinta modele de inspiratie si motivatie, cei din generatia Millennials se vor conecta cu acesti lideri, intrucat le ofera o directie profesionala.

  1. Dezvoltare continua.

Cei din Generatia Millennials, vor parasi firma daca nu beneficiaza de dezvoltare personala si profesionala continua.

  1. Atmosfera de lucru prietenoasa.

Millennials prefera colaborarea si isi doresc sa lucreze intr-un mediu creativ si plin de interactiune. Chiar daca sunt multumiti din punct de vedere financiar. Daca nu le place echipa si mediul de lucru, acestia vor parasi firma.

  1. Program flexibil.

Unul dintre lucrurile care conteaza cel mai mult pentru ei este programul flexibil. Incearca sa nu ii constrangi cu orele de program.

Aici da-mi voie sa iti fac o recomandare: ofera-le un program mai flexibil, insa resposnsabilizeaza-i pentru rezultatele muncii lor si dead-line-urile aferente proiectelor. Ceea ce te intereseaza sunt rezultatele lor si nu prezenta obligatorie intr-un interval bine stabilit. Tu vrei sa ii platesti pentru rezultate, nu pentru prezenta.

Conform unui raport creat de FlexJobs, 82% dintre Millennials, sustin ca ar fi mai loiali angajatorilor, daca acestia le-ar oferi optiuni de lucru flexibile, cum ar fi lucrul de la distanta.

  1. Beneficii motivare non financiara.

Care ar fi cele mai frecvente beneficii:

  • abonamente pentru activitati sportive;
  • decontarea cheltuielilor de transport;
  • bilete de vacanta;
  • zile libere;
  • programe de wellness & wellbeing;
  • cursuri de dezvoltare personala.
  1. Aplica metoda: mai putine ordine si mai multa autoresponsabilizare.

Generatia Millenials nu reactioneaza bine la ordine si ia totul prea personal.

Ca recomandare: daca este posibil nu le impune targhete atunci cand le oferi o pozitie in firma. Insa, ofera-le targhete pe care ei si le asuma si in functie de ceea ce isi asuma, ofera-le pozitia pe care o merita! In acest fel, vei obtine din partea lor un nivel de implicare maximizat, intrucat vor face totul pentru a nu dezamagi, si in acelasi timp pentru a-si atinge targhetele pe care ei si le-au stabilit.

  1. Foloseste Feedback-ul ca instrument de relationare.

Generatia Millenials asteapta sa primeasca si in acelasi timp sa ofere feedback. Ei vor sa spuna direct ceea ce cred, ceea ce gandesc, ceea ce le place si ce nu le place. Adevarul este ca uneori sunt mult prea directi.

Firmele care nu isi dezvolta un sistem de feedback intern care sa faca parte din cultura organizationala, vor avea mari probleme in a conduce generatia actuala. De asemenea, vor avea si mari probleme de leadership, intrucat leadershipul nu poate fi ridicat fara o forma sanatoasa de feedback. De aceea, iti recomand sa folosesti feedback-ul ca instrument de relationare in echipa ta sau in firma ta.

  1. Ofera-le respect.

Millennials este o generatie care asteapta sa i se respecte valoarea. Daca sunt buni pe ceea ce fac, au asteptari sa le fie recunoscuta valoarea si sa fie respectati pentru asta.

Cam atat despre motivarea Generatiei Millennials.


In concluzie, daca vrei sa ai angajati motivati in echipa ta sau in firma ta, iti recomand sa te folosesti cat mai mult de informatiile si recomandarile pe care ti le-am facut in acest articol. Acum, sigur ca va trebui sa-ti alegi acele solutii, care functioneaza cel mai bine in cazul tau.

De asemenea, daca iti doresti sa aprofundezi subiectul, te invit sa citesti articolul: Trenduri actuale si de viitor in motivarea angajatilor din Revista CARIERE, in care am oferit cateva recomandari pentru imbunatatirea performantelor si evolutia angajatilor companiei.


🎯Surpriza mea pentru tine – Curs Leadership Mastery!

Acum ca ne apropiem de finalul acestui articol,  sper ca ai constientizat cat de important este sa ai o structura clara dupa care sa iti conduci eficient echipa si sa iti cresti rezultatele in afacere!

In acest sens, dupa mai bine de 10 ani in formarea si conducerea echipelor, iti pun la dispozitie cursul Leadership Mastery. Este surpriza mea pentru tine!

Un curs, sau mai bine zis o platforma online de leadership, adaptata realitatii mediului de business din Romania, din care vei invata pas cu pas, cum sa-ti conduci eficient echipa si cum sa-ti cresti afacerea, indiferent de nivelul la care te afli in prezent!

Leadership Mastery te ajuta:

  • Sa devii bun in rezolvarea problemelor care apar in echipa ta sau in firma ta (managementul conflictelor);
  • Sa ai o echipa suficient de motivata (motivarea resurselor umane);
  • Sa-ti pastrezi in firma cei mai buni angajati (managementul resurselor umane);
  • Sa transformi o echipa obisnuita in una performanta (managementul performantei);
  • Sa (re)castigi respectul echipei tale;
  • Sa-ti simplifici leadershipul la doar 4 lucruri esentiale, dar suficiente pentru ca oamenii sa-si doreasca sa fii liderul lor;
  • Sa-ti dezvolti mai usor si mai rapid afacerea.

In cursul Leadership Mastery vei gasi:

  • metode si strategii testate in Romania prin care sa-ti conduci mai eficient echipa;
  • studii de caz reale;
  • instrumente eficiente pe care le poti aplica in coordonarea echipei pe care o conduci chiar incepand de maine.

Cursul se adreseaza:

  • Proprietarilor de afaceri;
  • Managerilor;
  • Personalului din HR;
  • Liderilor care conduc echipe;
  • Coordonatorilor MLM.

Daca nu iei decizia sa-ti imbunatatesti nivelul de leadership, folosind instrumente cu eficienta dovedita, atunci:

  • vei continua sa te lovesti de probleme care iti incetinesc atat evolutia ta ca lider cat si evolutia echipei;
  • vei fi supraincarcat cu tot felul de activitati care iti vor limita eficienta si rezultatele;
  • nu vei sti ce ai de imbunatatit pentru a deveni un lider mai performant;
  • nu vei sti cum sa maresti increderea ehipei in tine;
  • nu vei sti cum sa delegi in mod corect pentru a te elibera de sarcini pe care le pot prelua oamenii tai.

Pentru mai multe detalii despre Leadership Mastery, te invit sa accesezi pagina cursului – CLICK AICI


Acum ca ai ajuns la sfarsitul acestui articol, vreau sa te felicit pentru intetresul acordat!

✪ Daca iti doresti sa ne sustii si sa oferi valoare celor din jur, da un Share, acorda o nota articolului – (click pe Rating) si lasa in sectiunea de Comentarii, opinia ta cu privire la acest subiect!


Succesul tau este programabil!

Gabriel Radu


Alti vizitatori au citit si:

Multitasking: De ce si cum sa renunti la a face mai multe sarcini simultan?

Productivitatea muncii: Cum sa fii productiv la locul de munca?

Delegarea sarcinilor in 7 pasi – Afla cum sa delegi in mod corect!

Incredere in echipa – cum poti sa o construiesti sau sa o reconstruiesti?

Managementul timpului – Top metode de eficientizare, explicate pas cu pas!

Cultura organizationala – de ce este importanta si cum poti sa o dezvolti?

Recrutare personal – Top surse si metode [Cum sa ai o echipa fantastica]

Retentia angajatilor | Fluctuatia de personal l Cum pastrezi talentele in firma

Rating
Motivarea angajatilor este scazuta? Afla metode practice Overall rating: 5 out of 5 based on 4 reviews.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *