19/08/2019   LASA UN COMENTARIU  
Plan de afaceri: Model gata făcut (9 elemente esenţiale)

Vrei să începi o afacere sau ai deja una dar nu ştii cum să îţi construieşti un plan de afaceri care să îţi asigure o creştere sustenabilă?

În acest caz, îți recomand să citești acest articol până la final!

Dacă privim  în ansamblu, la cele mai întâlnite problemele pe care le întâmpină majoritatea antreprenorilor în afacerile lor, acestea sunt legate de:

  • resursa umană;
  • numărul scăzut de clienţi;
  • lipsa de cash flow;
  • un marketing de slabă calitate.

Însă,  dacă privim în detaliu, cauza acestor probleme în cele mai multe situaţii este dată de lipsa unui plan de afaceri eficient.

Conform unui studiu realizat de Microsoft, România se află în Top 3 ţări unde antreprenorii nu-şi întocmesc un plan de afaceri!

 

Principalele 4 motive pentru care antreprenorii nu-şi întocmesc un plan de afaceri:

  • mulți antreprenori nu ştiu cum să construiască un plan de afaceri şi nici nu apelează la consultanţă de specialitate;
  • nu consideră că planul de afaceri joacă un rol important în dezvoltarea afacerii lor;
  • consideră că nu au nevoie de un plan de afaceri întrucât nu doresc să obţină o finanţare;
  • au mai făcut planuri de afaceri pe care nu le-au aplicat.

Iată ce vei afla din acest articol:

  1. Ce este un plan de afaceri?
  2. Cum te ajută un plan de afaceri în business-ul tău?
  3. Ce conține un plan de afaceri?

Pentru a afla răspunsurile la cele 3 întrebări, poți urma oricare dintre cele două variante:

  • Urmărește ghidul video integral (dacă folosești un telefon, îți recomand modul – ecran complet);
  • Citește rezumatul plasat sub video.

 

1. Ce este un plan de afaceri?

Planul de afaceri reprezintă harta călătoriei tale ca antreprenor.

Când ai un plan de afaceri ştii care sunt principalele repere în creşterea afacerii tale şi astfel poţi verifica dacă te afli sau nu pe direcţia corectă.

Acum, probabil că te întrebi:

– Planul meu de afaceri va răspunde la toate provocările de care mă voi lovi?

În mod categoric, răspunsul este NU, întrucât  nu poţi preconiza totul.

Însă, gândeşte-te dintr-o perspectivă realistă:

– În ce direcţie se va îndrepta afacerea ta, dacă NU ai un plan de afaceri?

Realitatea este că planificarea business-ului nu se va termina niciodată, întrucât piaţa este destul de dinamică iar planul trebuie adaptat periodic.

Când te opreşti din a adapta planul afacerii tale la dinamica pieţei, de fapt, te opreşti din a construi afacerea.

Și să nu crezi că planul de afaceri este doar pentru firmele mari. Şi afacerile de tip Start-Up şi cele care au depăşit această fază, au nevoie de un plan cu obiective SMART, care să le permită o creştere sustenabilă.

Dacă ai un Start-Up îţi recomand să porneşti cu un plan de afaceri simplu, în care să te axezi mai degrabă pe modelul de business, astfel încât să înţelegi:

  • ce anume îşi doresc clienţii;
  • pentru ce ar fi dispuşi să plătească.

La început, concentrează-te pe vânzări, pentru că doar în acest fel poţi ajunge la un profit care să-ţi asigure stabilitate financiară în firmă.

Mai departe:

  • stabileşte principalii vectorii de creştere ai afacerii;
  • foloseşte instrumente de măsurare şi optimizare.

Aşa cum am mai spus, optimizarea planului de afaceri este un proces continuu. Scopul nu este să rămâi blocat în planul iniţial, ci să îl optimizezi de fiecare dată când este necesar, astfel încât afacerea ta să intre într-un proces de creştere accelerată. Încearcă să te adaptezi cât mai bine la dinamica pieţei. Nu rămâne blocat în plan, întrucât nu planul în sine te interesează, ci rezultatele.

Dacă între timp identifici alte obiective care te pot conduce fie la rezultate mai mari, fie la aceleaşi rezultate, dar într-un timp mai scurt sau cu resurse mai puține, atunci schimbă obiectivele. Focusul întotdeauna trebuie să fie pe REZULTATE şi CREŞTERE CONTINUĂ, nu pe obiectivele în sine. Obiectivele sunt doar ţintele în care tragi pentru a ajunge la rezultate.

 

2. Cum te ajută un plan de afaceri în business-ul tău?

Planul de afaceri te va ajuta:

  • să obţii claritate în afacere;
  • să obţii mai uşor suport financiar sau mentorat;
  • să-ţi evaluezi poziţia din piaţa în raport cu concurenţa;
  • să stabileşti direcţiile principale de creştere ale afacerii pe termen mediu şi lung;
  • să monitorizezi etapele de evoluţie ale afacerii;
  • să ai un control mult mai bun al bugetului de venituri şi cheltuieli;
  • să obţii mai mulţi clienţi;
  • să atragi şi să păstrezi în firmă cei mai buni angajaţi;
  • să înţelegi pentru ce va fi dispus clientul să plătească;
  • să-ţi gestionezi mult mai bine resursele (timp, bani, oameni);
  • să înţelegi sezonalitatea afacerii tale (vei avea luni mai bune sau mai slabe), astfel încât să iei deciziile potrivite.
  • şi listă ar putea continua…

 

3. Ce conține un plan de afaceri?

Vreau să ştii că nu există o structură fixă pentru planul de afaceri.

Accesta se construieşte în funcţie de tipul de business, de dimensiunea acestuia, de piaţă, de etapa de dezvoltare în care se află.

Practic, există multe elemente care pot influenţa.

Însă, există şi elemente comune pe care le poţi găsi în majoritatea planurilor de afaceri, indiferent dacă ne referim la:

  • plan de afaceri restaurant;
  • plan de afaceri fast food
  • plan de afaceri cafenea;
  • plan de afaceri cofetărie;
  • plan de afaceri pizzerie;
  • plan de afaceri florărie;
  • plan de afaceri studio foto;
  • plan de afaceri lavandă.
  • etc.

Iată care sunt cele mai importante elemente esenţiale într-un plan de afaceri:

3.1. Pagina introductivă:

Această pagină ar trebui să conţină: logoul, numele afacerii, datele de contact. Suplimentar se poate introduce orice informaţie foarte relevantă despre afacere.

 

3.2. Sumarul executiv:

Acesta este rezumatul planului tău de afaceri, pe care în mod evident, îl vei redacta abia la final. Aici se pun pe scurt cele mai relevante informaţii din planul tău de afaceri, într-un limbaj cât mai simplu. Ar fi de preferat ca sumarul executiv să nu depăşească o pagină A4.

 

3.3. Descrierea business-ului:

Aici practic trebuie să descrii afacerea, să vorbeşti despre: cultura organizaţională, viziune, misiune şi valori.

 

3.4. Analiza pieţei şi a industriei:

Începe analiza cu un studiu de piaţă pentru a identifica publicul tău ţintă. Vezi dacă acea piaţă este suficient de mare şi dacă este favorabilă pentru tine din punct de vedere al concurenţei şi al furnizorilor. Analizează dacă poţi obţine o cotă de piaţă mai mare, datorită unei nişe de piaţă neacoperite sau  datorită unei concurente slabe.

 

3.5. Produse şi servicii:

În această secţiune va trebui să realizezi o descriere detaliată a produselor şi a serviciilor pe care le vei comercializa.

 

Ce trebuie să stabileşti:

  • Care sunt produsele sau serviciile pe care le oferi şi la ce nevoi răspund acestea.
  • Prin ce se diferenţiază produsele sau serviciile tale faţă de ale concurenţei.
  • Ce caracteristici şi ce beneficii au aceste produse sau servicii?
  • Care sunt serviciile post-vanzare? (livrare gratuită, garanţie money-back şi alte beneficii sau servicii conexe).
  • Ce produse sau servicii au cea mai mare cerere în piaţă?
  • Care este strategia de stabilire a preţurilor şi care este profitul pentru fiecare tip de produs sau serviciu în parte?
  • Specifică dacă produsele, serviciile sau patent-ul îţi aparţin.
  • Specifică dacă deţii drepturi de copyright.
  • Menţionează care sunt cunoştinţele şi abilităţile pe care le deţii.
  • Care este tehnologia necesară pentru dezvoltarea produselor.
  • Menţionează dacă există furnizori implicaţi.
  • Care sunt viitoarele produse sau servicii pe care intenţionezi să le lansezi în piaţă.

Pe finalul acestei secţiuni îţi recomand ca specificaţiile tehnice, sau orice alt tip de observaţii, să le treci în secţiunea Anexe, despre care vom discuta pe finalul acestui articol.

 

3.6. Testare şi implementare:

Etapa de Testare începe cu MVP-ul (Minimum Viable Product).

MVP reprezintă etapa prin care un produs poate fi proiectat cu un set de caracteristici minime dar suficiente cât să atragă primii clienţi.

Îţi recomand să-ţi testezi produsul sau serviciul la o scară mică, ca să poţi obţine feedback din partea clienţilor.

Feedback-ul primit de la clienți te va ajuta să îți adaptezi produsul sau serviciul astfel încât să răspundă cât mai bine nevoilor lor reale.

 

Aşadar, după ce produsul a trecut de perioada de testare şi ai obţinut feedbackul de la clienţi, îţi poţi stabili:

  • planul de marketing şi vânzări;
  • planul de producţie sau de operaţiuni;
  • etapele de referinţă din cadrul proiectului;
  • instrumentele de măsurare prin care menţii direcţia dorită în derularea proiectului.

 

3.7. Planul financiar:

În această secţiune va trebui să prezinţi:

  • situaţia financiară actuală;
  • previziunile financiare necesare atingerii obiectivelor stabilite în planul de afaceri.

Planificarea financiară trebuie să înceapă cu un exerciţiu bugetar pe care să-l reiei de mai multe ori, pentru a ajunge la nişte date exacte asupra costurilor şi veniturilor din companie.

Este obligatoriu să ai o imagine de ansamblu asupra bugetului necesar pentru buna funcţionare a companiei.

Recomandarea mea este să-ţi faci planul de venituri şi cheltuieli pe o perioadă de 2-3 ani.

 

3.8. Evaluarea riscurilor într-un plan de afaceri:

Ce-ţi recomand aici este să creezi o listă cu potenţialele riscuri la care este supusă afacerea pe care o conduci, apoi să încerci să găseşti soluţii pentru fiecare problemă identificată.

Ar fi ideal dacă ai putea găsi două soluţii pentru fiecare problemă: o soluţie principală şi o soluţie de back-up.

 

3.9. Anexe – plan de afaceri:

În această secţiune poţi adăuga diverse resurse care conţin informaţii de interes. Îţi recomand să urmezi o structură clară şi numerotată, astfel încât resursele afacerii să poată fi uşor de identificat.

Poţi anexa: copii după contracte, schiţe tehnice, studii de piaţă şi CV-urile oamenilor cheie din compania ta.

 

În continuare, dacă până acum ai încercat tot felul de metode dar nu ai reuşit să soluționezi provocările pe care le întâmpini în conducerea echipei sau în creşterea afacerii, îţi recomand să citeşti și articolul – Business coaching pentru performanţă în afaceri.

 


Instrumentul de Diagnosticare a sănătății afacerii

Dacă ești Antreprenor sau Top Manager și îți dorești să obții o perspectivă obiectivă asupra direcției în care te îndrepți cu afacerea într-un mediu de business dinamic și competitiv, îți ofer acces gratuit la Instrumentul de Diagnosticare a sănătății afacerii.

Prin intermediul acestui instrument, vei avea oportunitatea să realizezi o diagnosticare a afacerii, analizând elemente critice precum: modelul de business, strategiile de marketing, structura organizațională, activitățile operaționale și nivelul de leadership din compania ta.

👉️ Click aici și obține acces gratuit la instrument
 

 

 

Despre autor:

Sunt Gabriel Radu, Fondator PS și Executive Coach, certificat din anul 2011. În tot acest timp, am susținut antreprenori și top manageri din peste 20 de industrii în sistematizarea afacerii și creșterea productivității echipei. În acest sens, am creat și implementat un Sistem de Management & Leadership bazat pe instrumente performante și procese validate în peste 15.000 de ore de Executive coaching.

 


 

Ești antreprenor sau top manager și ai o întrebare specifică sau te confrunți cu provocări în echipa sau afacerea ta?

Programează o sesiune online și hai să identificăm împreună soluții personalizate prin care să depășești cu succes provocările și să-ți atingi obiectivele de business.

👉️ Click aici și află mai multe despre sesiune