Plan de afaceri model gata facut – Top 9 elemente esentiale [Ghid complet]

Vrei sa incepi o afacere sau ai deja una, dar nu stii cum sa iti construiesti un plan de afaceri care sa iti asigure o crestere sustenabila? In acest caz iti recomand sa citesti acest articol pana la final!

Articolul face parte din campania de promovare a cursului online – Leadership Mastery.


Iar acum, iata principalele puncte la care iti voi raspunde:

  1. Ce este un plan de afaceri?
  2. Cum te ajuta un plan de afaceri in business-ul tau?
  3. Ce contine un plan de afaceri?

In videoul de mai jos am vorbit despre – ce este, cum te ajuta si ce contine un plan de afaceri:

Daca privim  in ansamblu, la cele mai intalnite problemele pe care le intampina antreprenorii in afacerile lor, acestea sunt legate de:

  • resursa umana;
  • numarul scazut de clienti;
  • lipsa de cash flow;
  • un marketing de slaba calitate.

Insa,  daca privim mai in detaliu, cauza acestor probleme in cele mai multe situatii este data de lipsa unui plan de afaceri eficient.

Asa ca,  iata principalele 4 motive pentru care antreprenorii nu-si intocmesc un plan de afaceri:

  • acestia nu stiu cum sa construiasca un plan de afaceri si nici nu apeleaza la consultanta de specialitate;
  • nu considera ca planul de afaceri joaca un rol important in dezvoltarea afacerii lor;
  • considera ca nu au nevoie de un plan de afaceri intrucat nu doresc sa obtina o finantare;
  • au mai facut planuri de afaceri pe care nu le-au aplicat.

🖥 CURS ONLINE GRATUIT – LEADERSHIP ADVICE:

Inscrie-te la cursul Leadership Advice si descopera:

  • cum sa-ti rezolvi majoritatea problemelor de care te lovesti in mod frecvent in conducerea echipei;
  • cum sa-ti duci echipa la urmatorul nivel.

Vreau sa ma inscriu la cursul Leadership Advice – CLICK AICI


1. Ce este un plan de afaceri?

Planul de afaceri reprezinta harta calatoriei tale ca antreprenor. Cand ai un plan de afaceri stii care sunt principalele repere in cresterea afacerii tale si astfel poti verifica daca te afli sau nu pe directia corecta.

Acum probabil ca te intrebi:

– Planul meu de afaceri va raspunde la toate provocarile de care ma voi lovi?

In mod categoric, raspunsul este NU, intrucat  nu poti preconiza totul. Insa, gandeste-te dintr-o perspectiva realista:

– In ce directie se va indrepta afacerea ta, daca NU ai un plan de afacere?

Realitatea este ca planificarea business-ului nu se va termina niciodata, intrucat piata este destul de dinamica iar planul trebuie adaptat periodic. Cand te opresti din a adapta planul afacerii tale la dinamica pietei, de fapt, te opresti din a construi afacerea, iar falimentul devine predictibil.

Multe afaceri din Romania, incepute in urma cu 10-15 ani, nu s-au bazat pe un plan de afaceri care sa le asigure un anumit grad de sustenabilitate, inca din faza de Start-up. Ele au fost initiate mai degraba din dorinta de business a antreprenorului.

Asta s-a intamplat si in cazul meu, asa ca iti vorbesc din experienta personala. Si eu am facut exact aceeasi greseala ca majoritatea antreprenorilor: am inceput afacerea fara un plan de afaceri. Bineinteles ca m-a costat destul de mult aceasta greseala, intrucat nu reuseam sa vad afacerea in ansamblu. Gandeam pe termen scurt, nu intelegeam dinamica pietei si nu vedeam principalele directii de crestere ale afacerii.

Sa nu crezi ca planul de afaceri este doar pentru firmele mari. Si afacerile Start-Up si cele care au depasit aceasta faza, au nevoie de un plan cu obiective SMART, care sa le permita o crestere sustenabila.

Daca ai un Start-Up iti recomand sa pornesti cu un plan de afaceri simplu, in care sa te axezi mai degraba pe modelul de business, pe a intelege:

  • ce anume isi doresc clientii;
  • pentru ce ar fi dispusi sa plateasca.

La inceput, concentreaza-te pe vanzari, pentru ca doar in acest fel poti ajunge la un profit care sa-ti asigure o oarecare stabilitate financiara a firmei.

Mai departe:

  • stabileste principalii vectorii de crestere a afacerii;
  • foloseste instrumente de masurare si optimizare.

Asa cum am mai spus, optimizarea planului de afaceri este un proces continuu. Scopul nu este sa ramai blocat in planul initial, ci sa il optimizezi de fiecare data cand este necesar, astfel incat afacerea ta sa intre intr-un proces de crestere continua, sau si mai bine, crestere accelerata. In cresterea afacerii, nu ramane blocat pe obiective. Fii cat mai dinamic in functie de dinamica pietei.

Trebuie sa ai un plan de afaceri? Da! Insa nu ramane blocat in acest plan, intrucat nu planul in sine te intereseaza, ci rezultatele.

Daca intre timp identifici alte obiective care te pot conduce fie la rezultate mai mari, fie la aceleasi rezultate dar intr-un timp mai scurt, atunci schimba obiectivele. Focusul intotdeauna trebuie sa fie pe REZULTATE si CRESTERE CONTINUA, nu pe obiectivele in sine. Obiectivele sunt doar tinta in care tragi pentru a ajunge la rezultate.


👔 SEDINTA GRATUITA DE LIFE COACHING sau BUSINESS COACHING, prin Skype 1 la 1:

Inscrie-te acum la o sedinta de coaching prin Skype si descopera cum te pot sustine in dezvoltarea ta personala sau profesionala.

Vreau sa ma sustii in dezvoltarea mea personala – CLICK AICI

Vreau sa ma sustii in dezvoltarea ehipei si cresterea afacerii – CLICK AICI


2. Cum te ajuta un plan de afaceri in business-ul tau?

2.1. Te ajuta sa obtii claritate in afacere si sa iei decizii din ce in ce mai corecte

Planul de afaceri te va ajuta:

  • sa stabilesti prioritatile;
  • sa stabilesti responsabilitatile oamenilor din echipa ta;
  • sa masori eficienta acestora (asta te va ajuta sa stii ce oameni trebuie sa pastrezi in echipa ta, pentru ca rezultatele sa creasca continuu);
  • sa controlezi bugetul de venituri si cheltuieli;
  • sa stabilesti principalele directii de crestere a afacerii.

Prin urmare, planul de afaceri va fi cel mai bun instrument de autoevaluare atat pentru tine ca antreprenor, cat si pentru echipa pe care o conduci, si te va ajuta sa intelegi mult mai bine afacerea.

2.2. Te ajuta sa obtii mai usor suport financiar sau mentorat din partea unui expert in domeniu

Dupa cum am mai spus, o afacere fara un business plan, este o afacere fara o directie clara. Investitorii nu sunt interesati de o afacere care nu este clara nici macar pentru antreprenor. Ei cauta afaceri sustenabile, cu sanse cat mai sigure de castig.

Dar  planul de afaceri este absolut necesar si in alte contexte. De exemplu, atunci cand cauti o persoana cu know-how in domneniu si trebuie sa-i prezinti afacerea. Fara un plan de afacere, pur si simplu, nu poti sa-i prezinti afacerea.

2.3. Te ajuta sa obtii mai multi clienti

Cunoscandu-ti bine publicul tinta, poti sa-i comunici mult mai eficient mesajul tau de marketing si sa-i oferi produsele sau serviciile de care acesta are cu adevarat nevoie. De asemenea, iti recomand sa nu ai prejudecati fata de publicul tau tinta, si sa tii cont intotdeauna de tendintele pietei. Nu pleca niciodata de la ideea ca ceea ce iti place tie ii va placea si clientului tau.

2.4. Te ajuta sa atragi cei mai buni angajati din piata si sa ii loializezi

Crearea planului de afaceri te va ajuta sa-ti clarifici: viziunea, misiunea si valorile companiei. Viziunea este cea care te ajuta  sa dai o directie clara afacerii tale. Stii in ce stadiu de dezvoltare te afli cu afacerea si incotro te indrepti.

Oamenii isi doresc sa lucreze in companii in care exista viziune, exista leadership de calitate, exista un plan de dezvoltare a angajatilor, exista un plan de evaluare a performantei, exista un plan de cariera. Tocmai de aceea, toate aceste elemente importante, iti recomand sa le incluzi in planul tau de afaceri.

Si inca un lucru pe care eu il consider esential: viziunea, misiunea si valorile companiei, trebuie sa fie ancorate in realitate, nu idealiste! In caz contrar nu vei reusi sa le incluzi in cultura organizationala a firmei tale, intruat nimeni din firma nu se va regasi in ele.

In concluzie, un plan de afaceri te ajuta:

  • sa intelegi afacerea;
  • sa poti masura eficienta echipei;
  • sa ai un control mult mai bun asupra rezultatelor;
  • sa poti monitoriza etapele de evolutie ale afacerii;
  • sa obtii o finantare;
  • sa ai un control mult mai bun al bugetului de venituri si cheltuieli;
  • sa obtii mentorat din partea unui expert in domeniu;
  • sa comunici mult mai eficient mesajul tau de marketing;
  • sa atragi si sa pastrezi in firma cei mai buni angajati;
  • sa obtii mai multi clienti;
  • sa-ti evaluezi pozitia in piata in raport cu concurenta;
  • sa stabilesti directiile principale de crestere ale afacerii pe termen mediu si lung.
  • si lista ar putea continua…

In plus, un plan de afaceri, te ajuta sa-ti raspunzi la o intrebarea cheie:

– Se merita sau nu sa incep afacerea la care m-am gandit? (Top 21 idei de afaceri cu bani putini).

Iar daca afacerea este deja pornita, intrebarea este:

– Se merita sau nu sa dezvolt aceasta afacere?

Pana acum ti-am prezentat doar cateva beneficii de care te poti bucura daca iti faci un plan de afaceri serios. Dar  nu-ti fa un plan, doar ca sa ai un plan. Fa-ti un plan de afaceri pe care sa il urmezi si care te ajuta sa-ti construiesti o afacere profitabila.


🖥 CURS ONLINE – LEADERSHIP MASTERY:

Iti doresti sa inveti pas cu pas cum sa conduci eficient o echipa si cum sa cresti rezultatele in afacere?

Te invit sa accesezi pagina cursului Leadership Mastery – CLICK AICI

Dupa mai bine de 10 ani in formarea si conducerea echipelor, iti pun la dispozitie cursul Leadership Mastery, cu instrumente eficiente de leadership si coaching, adaptate la piata de business din Romania.


3. Ce contine un plan de afaceri?

Vreau sa stii ca  nu exista o structura fixa pentru planul de afaceri. Accesta se construieste in functie de tipul de business, de dimensiunea acestuia, de piata, de etapa de dezvoltare in care se afla. Practic exista multe elemente de influenta.

Insa exista si elemente comune pe care le poti gasi in majoritatea planurilor de afaceri, indiferent daca ne referim la:

  • plan de afaceri restaurant;
  • plan de afaceri fast food
  • plan de afaceri cafenea;
  • plan de afaceri cofetarie;
  • plan de afaceri pizzerie;
  • plan de afaceri florarie;
  • plan de afaceri studio foto;
  • plan de afaceri lavanda.

Iata care sunt cele mai importante elemente esentiale intr-un plan de afaceri:

3.1. Pagina introductiva

Aceasta pagina ar trebui sa contina:

  • logoul;
  • numele afacerii;
  • datele de contact.

Suplimentar se poate introduce orice informatie care este foarte relevanta despre afacere.

3.2. Sumarul executiv

Acesta este rezumatul planului tau de afaceri, pe care in mod evident, il vei redacta abia la final. Aici se pun pe scurt cele mai relevante informatii din planul tau de afaceri, intr-un limbaj cat mai simplu. Ar fi de preferat ca sumarul executiv sa nu depaseasca o pagina A4.

Asadar, in sumarul executiv:

  • ofera o imagine de ansamblu asupra afacerii tale, vorbeste despre industria din care face parte afacerea ta;
  • prezinta produsele sau serviciile pe care le oferi;
  • prezinta situatia financiara a firmei;
  • prezinta echipa care conduce afacerea;
  • prezinta planul de dezvoltare al afacerii tale pentru urmatorii 3-5 ani si obiectivele care iti sustin planul de afaceri.

3.3. Descrierea businessului

Aici practic trebuie sa descrii afacerea, sa vorbesti despre: cultura organizationala, viziune, misiune si valori.

Pentru inceput stabileste:

  • tipul afacerii;
  • nisa sau de subnisa la care te adresezi cu serviciile sau produsele tale;
  • daca este o afacere offline sau online;
  • structura organizationala, adica: cine este proprietarul companiei, cine sunt actionarii (daca exista), care sunt nivelurile de autoritate, cine face parte din echipa executiva.
  • care sunt indicatorii de performanta in afacere.
  • care sunt responsabilitatile angajatilor.

3.4. Analiza pietei si a industriei

Incepe analiza cu un studiu de piata pentru a identifica publicul tau tinta. Vezi daca acea piata este suficient de mare si daca este favorabila pentru tine din punct de vedere al concurentei si al furnizorilor. Analizeaza daca poti obtine o cota de piata mai mare, datorita unei niste de piata neacoperite, sau  datorita unei concurente slabe.

Prin urmare, analizeaza cine sunt competitorii tai. Fa o analiza a concurentei si identifica cum poti tu sa te diferentiezi de acestia. De exemplu: prin (pret, servicii unice, know-how, intrarea pe o piata noua).

Daca ai o afacere fizica, analizeaza unde sunt pozitionati competitorii tai si vezi cum ii avantajeaza acest lucru.Analizeaza-le produsele si serviciile, provocarile pe care acestia le intampina, modul in care isi trateaza clientii si partea de fallow-up.

Cu alte cuvinte, cunoaste-ti concurenta si vezi ce poti face mai bine decat ei. Tot aici, am si un sfat pentru tine! Respecta-ti concurentii, poti chiar sa intri in contact cu ei, intrucat se pot crea diverse parteneriate avantajoase de ambele parti.

Mai departe, identifica cerintele publicului tau tinta. Gandeste-te cum poti tu sa ii servesti, care sunt solutiile pe care le oferi in piata, prin serviciile sau produsele tale. Acestea sunt unice, inovative, creative, ofera o valoare semnificativa clientului? Ii rezolva acestuia o problema?

Analizeaza cat de sensibila este piata la pretul produselor sau serviciilor tale.

Identifica tendintele de viitor: analizeaza spre ce se orienteaza consumatorii, vezi daca exista posibilitatea sa mai apara si alti competitori sau sa mai dispara din cei existenti.

Stabileste ce va trebui sa faca echipa ta de management pentru a cuceri publicul tinta si pentru a implementa in piata, planul de afaceri.

Si inca un lucru iti mai recomand aici, identifica care sunt disfunctionalitatile competitorilor tai.

3.5. Produse si servicii

In aceasta sectiune va trebui sa faci o descriere detaliata a produselor si serviciilor pe care le vei comercializa.

Ce trebuie sa stabilesti aici:

  • Care sunt produsele sau serviciile pe care le oferi si la ce nevoi raspund acestea.
  • Prin ce se diferentiaza produsele sau serviciile tale fata de ale concurentei.
  • Ce caracteristici si ce beneficii au aceste produse sau servicii?
  • Care sunt serviciile post-vanzare? (livrare gratuita, garantie money-back si alte beneficii sau servicii conexe).
  • Ce produse sau servicii au cea mai mare cerere in piata?
  • Care este strategia de stabilire a preturilor si care este profitul pentru fiecare tip de produs sau serviciu in parte?
  • Specifica daca produsele, serviciile sau patent-ul iti apartin.
  • Specifica daca detii drepturi de copyright.
  • Mentioneaza care sunt cunostintele si abilitatile pe care le detii.
  • Care este tehnologia necesara pentru dezvoltarea produselor.
  • Mentioneaza daca exista furnizori implicati.
  • Care sunt viitoarele produse sau servicii pe care intentionezi sa le lansezi in piata.

Pe finalul acestei sectiuni iti recomand ca specificatiile tehnice, sau orice tip de observatie, sa o treci in sectiunea anexe, despre care vom discuta pe finalul acestui articol.

3.6. Testare si implementare

Etapa de Testare incepe cu MVP-ul (adica  minimum viable product). MVP reprezinta o etapa prin care un produs poate fi proiectat cu un set de caracteristici minime dar suficiente cat sa atraga primii clienti.

Testat la o scara mai mica, produsul isi poate sau nu, dovedi beneficiile, si ii va determina pe clienti sa iti ofere un feed-back care te va ajuta sa imbunatatesti si sa adaptezi noile carcteristici ale produsului, la cerintele pietei.

Iti recomand sa-ti testezi produsul sau serviciul la o scara mica, ca sa poti obtine un feedback din partea clientilor. Acest feedback te va ajuta foarte mult sa adaptezi cat mai bine produsul sau serviciul la nevoile pietei, si sa ai convingerea ca produsul sau serviciul tau raspunde sau nu la o nevoie reala.

In imaginea de mai jos poti vedea cel mai simplu exemplu pentru a intelege diferenta dintre MVP si produs final.

Produs Minim Viabil (MVP)

 

Produs Final

Asadar, dupa ce produsul a trecut de perioada de testare si ai obtinut feedbackul de la clienti, iti poti stabili:

  • planul de marketing si vanzari;
  • planul de productie sau de operatiuni;
  • etapele de referinta din cadrul proiectului;
  • instrumentele de masurare, prin care mentii directia dorita in derularea proiectului.

3.7. Planul financiar

In aceasta sectiune va trebui sa prezinti:

  • situatia financiara actuala;
  • previziunile financiare necesare atingerii obiectivelor stabilite in planul de afaceri.

Legat de previziunile financiare, stabileste cat se poate de realist:

  • care va fi numarul de clienti;
  • care va fi valoarea medie pe vanzare;
  • care va fi profitul.

Planificarea financiara trebuie sa inceapa cu un exercitiu bugetar pe care sa-l reiei de mai multe ori, pentru a ajunge la niste date exacte asupra costurilor si veniturilor din companie. Este obligatoriu sa ai o imagine de ansamblu asupra bugetului necesar pentru buna functionare a companiei. Recomandarea mea pentru tine este sa-ti faci planul de venituri si cheltuieli pe o perioada de 2-3 ani.

3.8. Evaluarea riscurilor intr-un plan de afaceri

Chiar daca majoritatea antreprenorilor prevad riscurile la care sunt supuse business-urile pe care le conduc, de multe ori se intampla ca  din cauza unei structuri initiale, acestia sa nu faca fata provocarilor.

Ce-ti recomand aici este sa creezi o lista cu potentialele riscuri la care este supusa afacerea pe care o conduci, apoi sa incerci sa gasesti solutii pentru fiecare problema identificata.

Ar fi ideal daca ai putea gasi doua solutii pentru fiecare problema: o solutie principala si o solutie de back-up.

3.9. Anexe – plan de afaceri

In aceasta sectiune poti adauga diverse resurse care contin informatii de interes. Iti recomand sa urmezi o structura clara si numerotata, astfel incat resursele afacerii sa poata fi usor identificate.

Aici poti adauga: copii dupa contracte, schite tehnice, studii de piata si CV-urile oamenilor cheie din compania ta.


🎯Surpriza mea pentru tine – Curs Leadership Mastery!

Acum ca ne apropiem de finalul acestui articol,  sper ca ai constientizat cat de important este sa ai o structura clara dupa care sa iti conduci eficient echipa si sa iti cresti rezultatele in afacere!

In acest sens, dupa mai bine de 10 ani in formarea si conducerea echipelor, iti pun la dispozitie cursul Leadership Mastery. Este surpriza mea pentru tine!

Un curs, sau mai bine zis o platforma online de leadership, adaptata realitatii mediului de business din Romania, din care vei invata pas cu pas, cum sa-ti conduci eficient echipa si cum sa-ti cresti afacerea, indiferent de nivelul la care te afli in prezent!

Leadership Mastery te ajuta:

  • Sa devii bun in rezolvarea problemelor care apar in echipa ta sau in firma ta (managementul conflictelor);
  • Sa ai o echipa suficient de motivata (motivarea resurselor umane);
  • Sa-ti pastrezi in firma cei mai buni angajati (managementul resurselor umane);
  • Sa transformi o echipa obisnuita in una performanta (managementul performantei);
  • Sa (re)castigi respectul echipei tale;
  • Sa-ti simplifici leadershipul la doar 4 lucruri esentiale, dar suficiente pentru ca oamenii sa-si doreasca sa fii liderul lor;
  • Sa-ti dezvolti mai usor si mai rapid afacerea.

In cursul Leadership Mastery vei gasi:

  • metode si strategii testate in Romania prin care sa-ti conduci mai eficient echipa;
  • studii de caz reale;
  • instrumente eficiente pe care le poti aplica in coordonarea echipei pe care o conduci chiar incepand de maine.

Cursul se adreseaza:

  • Proprietarilor de afaceri;
  • Managerilor;
  • Personalului din HR;
  • Liderilor care conduc echipe;
  • Coordonatorilor MLM.

Daca nu iei decizia sa-ti imbunatatesti nivelul de leadership, folosind instrumente cu eficienta dovedita, atunci:

  • vei continua sa te lovesti de probleme care iti incetinesc atat evolutia ta ca lider cat si evolutia echipei;
  • vei fi supraincarcat cu tot felul de activitati care iti vor limita eficienta si rezultatele;
  • nu vei sti ce ai de imbunatatit pentru a deveni un lider mai performant;
  • nu vei sti cum sa maresti increderea ehipei in tine;
  • nu vei sti cum sa delegi in mod corect pentru a te elibera de sarcini pe care le pot prelua oamenii tai.

Pentru mai multe detalii despre Leadership Mastery, te invit sa accesezi pagina cursului – CLICK AICI


Acum ca ai ajuns la sfarsitul acestui articol, vreau sa te felicit pentru intetresul acordat!

✪ Daca iti doresti sa ne sustii si sa oferi valoare celor din jur, da un Share, acorda o nota articolului – (click pe Rating) si lasa in sectiunea de Comentarii, opinia ta cu privire la acest subiect!


Succesul tau este programabil!

Gabriel Radu

Rating
Plan de afaceri model gata facut - Top 9 elemente esentiale [Ghid complet] Overall rating: 5 out of 5 based on 5 reviews.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *