14/09/2019   LASA UN COMENTARIU  
Diferenta dintre lider si manager. (Lider vs Manager)

Manager vs Lider

In acest articol vom discuta despre diferenta dintre lider si manager dar si despre terenul comun al acestora.

Stiu ca de multe ori lucrurile sunt destul de neclare privind diferenta dintre manageri si lideri. Drept consecinta, tendinta este ca managerii sa impinga responsabilitatea catre lideri iar liderii sa considere ca responsabilitatea leadershipului intra in seama managerilor.

Insa, eu iti recomand sa privim lucrurile dintr-o perspectiva corecta: in leadership si management exista un teren comun in procesul de conducere.

Ce au in comun managerii performanti si liderii de succes?

Focalizarea pe rezultate, doar ca in mod diferit:

  • in timp ce managerii sunt focalizati pe procese (adica ce trebuie facut pentru a ajunge la rezultate);
  • liderii sunt focalizati pe dezvoltarea membrilor echipei, impartirea sarcinilor si evolutia rezultatelor (adica cum trebuie facut pentru a ajunge la rezultate).

Pentru ca o organizatie sa poata fi gestionata este nevoie ca aceasta sa aiba un manager, intrucat managerul are imaginea de ansamblu.

Insa, pentru ca o echipa sa poata fi gestionata in mod corect este nevoie sa aiba un lider. Fara un lider echipa merge catre nicaieri, iar motivul este absolut evident. Nu exista viziune, nu exista motivatie, nu exista elan, nu exista un mediu de crestere continua.

Sa privim lucrurile dintr-o perspectiva bine ancorata in realitate: daca le spui oamenilor ce trebuie sa faca, crezi ca automat vei obtine implicarea si dedicarea lor?

Sigur ca nu! De ce? Intrucat este nevoie de un lider pentru a conduce o echipa. Liderii si-au perfectionat mecanismele de influentare a oamenilor. Ei se folosesc mai mult de influenta, de persuasiune si mai putin de pozitia pe care o detin. Realitatea este ca nu pozitia ii defineste ca lideri, ci influenta.

In continuare am sa punctez cele mai semnificative 6 diferente dintre un manager performant si un lider de succes. Si am sa ti le prezint prin comparatie, ca sa ai o imagine cat mai clara.


Mai multe informatii despre cum sa devii un lider remarcabil care stie cum sa construiasca o echipa implicata si motivata, gasesti in cursul:

Lider remarcat & Echipa fantastica

Curs de leadership

Pentru mai multe detalii despre acest curs online – Click aici


Prima diferenta dintre lider si manager:

Un manager in principal, administreaza proiecte, bugete, timp si oameni.

Asta se poate vedea de fapt, din analiza functiilor pe care le are un manager. Si sunt 5 functii manageriale: Planificare – Organizare – Popularea Structurilor – Conducere – Control.

Insa, ce face un lider: el conduce oamenii! Activitatea principala a liderului este de a pune si a mentine oamenii in miscare, de a gestiona energia intregii echipe intr-un mod cat mai eficient, de a transmite viziune, motivatie, elan. Redus la o forma simplificata: rolul tau ca lider este sa conduci echipa.

Poate vei spune: dar ce liderii nu administreaza proiecte? Sigur ca administreaza, insa managerii au imaginea de ansamblu ca proces in sine, in timp ce liderii au imaginea vazuta din interiorul echipei.


A doua diferenta dintre lider si manager:

Un manager are subordonati si se raporteaza la ei ca de la functie la functie. De aceea, in general nu prea simti apropiere. Insa, un lider are adepti si se raporteaza la ei ca de la om la om. In acest caz simti apropiere. Este vorba despre componenta emotionala a leadershipului. Liderii sunt mult mai apropiati de oamenii din echipa decat managerii.


A treia diferenta dintre lider si manager:

Un manager conduce mai mult prin pozitia de manager pe care o detine in organizatie si mai putin prin puterea de a influenta oamenii. Insa, un lider conduce mai mult prin puterea de influenta pe care o are asupra echipei si mai putin prin pozitia pe care o detine in organizatie.

In timp ce managerii folosesc pozitia, liderii folosesc influenta (adica capacitatea de a-i determina pe membrii echipei sa se implice in realizarea sarcinilor).


A patra diferenta dintre lider si manager:

Un manager dupa trasarea directiilor de actiune, monitorizeaza evolutia rezultatelor pe etape sau direct rezultatul final. Insa, un lider gestioneaza sarcinile in interiorul echipei, se implica pas cu pas si este responsabil pentru rezultate. Dupa cum poate ai remarcat, nivelul de implicare al liderilor in gestionarea echipei si actiunea in sine este mult mai mare.


A cincea diferenta dintre lider si manager:

Un manager transmite autoritate, iar daca este cazul, foloseste mecanisme de constrangere. Insa, un lider, transmite empatie, el se conecteaza cu membrii echipei.

Am remarcat ca aici exista o capcana, in care cad de multe ori liderii. Si imi amintesc ca sustineam un workshop care avea ca obiectiv transformarea specialistilor tehnici in traineri tehnici, iar un cursant a ridicat urmatoarea problema: cat de atasat trebuie sa fie un lider de oamenii pe care ii conduce? Pana unde ar trebui sa mearga aceasta relatie? Care ar fi granita?

Raspunsul pe care i l-am dat lui, am sa ti-l dau si tie: relatia trebuie sa mearga pana la nivelul la care te asiguri ca nu o transformi cu totul intr-o relatie de amicitie. Adica nu trebuie dusa pana la nivelul la care sa te considere prietenul lui cel mai apropiat cu care discuta orice, ci trebuie sa vada in tine un lider.

Sigur ca vei avea o relatie speciala cu oamenii pe care ii conduci, si este normal sa fie asa. Insa trebuie sa mentii si controlul! Iar pentru mentinerea controlului iti recomand sa fii focalizat pe 4 componente:

  1. dezvoltarea membrilor echipei;
  2. conducerea lor prin influenta si nu prin pozitie;
  3. implicarea lor la un nivel cat mai ridicat;
  4. maximizarea rezultatelor pe care ei le obtin, fiind condusi de tine.

Este bine sa retii aceste 4 componente intrucat vei avea mare nevoie de ele in mentinerea starii de control: Dezvoltare – Conducere – Implicare – Maximizare Rezultate.

Am constatat ca aceasta este de departe, cea mai eficienta metoda prin care sa conduci, si in acelasi timp sa ai o relatie buna cu echipa ta. Vei fi un lider corect, impartial cu toata lumea si oamenii te vor urma.


A sasea diferenta dintre lider si manager:

Un manager stie ce trebuie facut ca etape principale ale procesului (de la trasarea directiilor pana la rezultatul final). Insa un lider stie ce trebuie facut si le arata membrilor echipei cum trebuie facut.

Acestea sunt din punctul meu de vedere cele mai importante 6 diferente dintre manageri si lideri. Si vreau sa fac o precizare esentiala: nu ii favorizam nici pe unii, nici pe altii. Ideea este de a constientiza aceste diferente in ceea ce priveste modul diferit de conducere al fiecaruia. Insa, orice organizatie are nevoie si de lideri si de manageri, in egala masura.


Mai multe informatii despre cum sa-ti cresti accelerat rezultatele tale si ale echipei, indiferent de nivelul la care te afli in prezent, gasesti in cursul:

Leadership Mastery

Curs Leadership

Pentru mai multe detalii despre acest curs online – Click aici


Acum ca ai ajuns la sfarsitul acestui articol, vreau sa te felicit pentru interesul acordat!

✪ Daca iti doresti sa ne sustii si sa oferi valoare celor din jur, da un Share, acorda o nota articolului – (click pe Rating) si lasa in sectiunea de Comentarii, opinia ta cu privire la acest subiect!


Succesul tau este programabil!

Gabriel Radu


Alti vizitatori au citit si:

7 Tipuri de lideri ineficienti de care sa te feresti in activitatea ta

Incredere in echipa – cum poti sa o construiesti sau sa o reconstruiesti?

Motivarea angajatilor este scazuta? Afla metode practice

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicata. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

5 raspunsuri

  1. Bokor Monica spune:

    Credeam ca CV-ul meu este complet si foarte bun pe zona mea de aplicabilitate.
    M-am inselat si multumesc pentru noile informatii care cu siguranta, odata aplicate, vor face din CV-ul meu unul cu adevarat competitiv.

  2. Marincas Marioara spune:

    Foarte, foarte interesant articolul este amplu, detailat si util!!!
    Va multumesc!

  3. Bodea Mariana spune:

    Informatii foarte valoroase. Multumesc, multumesc, multumesc!

  4. Constantin Matei spune:

    Multumim pentru articol, foarte bun parerea mea 🙂

  5. MARIANA POP spune:

    Iti multumesc Gabriel Radu pentru acest articol. Este un foarte bun GHID pentru manageri.