22/11/2023   LASA UN COMENTARIU  
Organigrama verticală: Cum previi riscurile într-o structură ierarhică

Alegerea unei structuri organizaționale potrivite pentru afacerea ta este o decizie strategică care influențează viteza de creștere. Dacă, în prezent, afacerea ta este structurată pe o organigrama verticală, asta înseamnă că există o ierarhie clară, începând de la CEO-ul companiei, urmat de Top-Management, Middle-Management și apoi zona de Execuție. Practic, în organigrama verticală, pozițiile sunt dispuse de sus în jos ca într-o piramidă.

 

(pentru cea mai bună experiență video pe telefon, îți recomand să rotești dispozitivul pe orizontală și să activezi modul Ecran complet full-screen )


Organigrama verticală – Principalele avantajele și riscuri:

 

Avantaje organigramă verticală:

  • există claritate în ceea ce privește nivelul de subordonare;
  • angajații au oportunități de evoluție în firmă.

Cu toate acestea, nu trebuie ignorate riscurile atunci când organigrama firmei este structurată ierarhic.

 

Riscuri organigramă verticală:

  • creșterea costurilor (întrucât crește numărul de poziții din Middle Management);
  • comunicare deficitară (întrucât informațiile trebuie să treacă prin mai multe niveluri ierarhice);
  • adaptare grea la schimbările din piață (iar aici există mai multe cauze: birocrație excesivă, decizii care se iau mai greu, rezistența la schimbare a unor angajați cu poziții de conducere care din interese personale vor să mențină lucrurile neschimbate).

 

Cum reduci riscurile asociate organigramei verticale?

 

 1.Clarifică foarte bine rolurile și responsabilitățile.

Asigură-te că în organigrama firmei sunt foarte clar definite rolurile pe fiecare departament și responsabilitățile asociate fiecărui rol în parte.

Apoi, stabilește pentru fiecare angajat ce rol/roluri ocupă în organigrama firmei.

Dacă rolurile și responsabilitățile sunt clar definite, atunci echipa are productivitate ridicată.

 

2. Dezvoltă un sistem de evaluare a performanței (Sistem de KPI-uri).

Când ai un sistem de evaluare a performanței, asta va determina angajații să fie mai implicați, întrucât îi determini să își asume responsabilitatea.

Angajații vor ști că remunerația este direct legată de performanța lor, ceea ce îi va motiva să lucreze mai eficient, iar tu îi vei plăti în funcție de rezultate.

În final, toate acestea vor avea un impact pozitiv asupra cifrei de afaceri și a profitului.

 

3.Asigură-te că ai lideri performanți în zona de Middle Management.

În cadrul organigramei verticale, majoritatea liderilor ocupă poziții în zona de Middle Management întrucât ei sunt cei care coordonează oamenii și activitățile zilnice pentru o bună funcționare a afacerii.

Însă, zona de Middle Management într-o companie consumă bugete importante, iar rolul ei este să gestioneze cât mai bine zona de execuție.

Când nu se întâmplă asta, apare o gaură financiară destul de mare în bugetul companiei.

Dacă zona de Middle Management nu funcționează eficient, întreaga companie va fi afectată.

Productivitatea va scădea, iar profitul va urma și el același trend.

 

4.Scalează afacerea doar după stabilizare.

În general, scalarea afacerii implică creșterea numărului de angajați și automat și a bugetelor de cheltuieli.

De aceea, asigură-te că faci scalare, abia după ce ți-ai consolidat compania.

În caz contrar, vei încerca să faci creștere pe un teren alunecos, iar riscurile sunt mari.

 

Ca să-ți consolidezi compania, este esențial să îți pui la punct cel puțin 4 sisteme:

  • Management;
  • Leadership;
  • Marketing;
  • Vânzări.

Aceste sisteme nu sunt doar componente separate, ci lucrează împreună pentru a-ți asigura o bună funcționare a afacerii și o creștere predictibilă.

Dacă nu îți pui la punct cele 4 sisteme, vei înregistra marje scăzute în business și în loc să faci scalare, vei ține compania la nivel de supraviețuire.

 

5.Fii flexibil la schimbările din piață și adaptează-ți organigrama firmei atunci când este cazul.

Într-o piață sau industrie cu schimbări rapide, o organigramă verticală poate îngreuna adaptarea companiei la aceste schimbări.

Acest lucru poate avea un impact negativ asupra cifrei de afaceri și a profitului.

În aceste condiții, poți face un pas în spate, dar inteligent.

Pentru aceasta, păstrează-ți oamenii cheie și revin-o temporar la o organigramă orizontală, unde există viteză mare de reacție la schimbări, iar deciziile se iau rapid.

Pandemia a fost doar un exemplu în care multe companii au intrat în faliment pentru că nu și-au adaptat businessul la schimbările rapide din piață.

Dacă nu este posibil să recurgi la o organigramă orizontală, atunci menține organigrama verticală dar păstrează mai puține niveluri de management.

Asta te va ajuta să scazi costurile.

 

În concluzie: când organigrama firmei este structurată ierarhic asta presupune o structură mai complexă în zona de Middle Management, unde liderii au responsabilitatea de a transpune obiectivele companiei în acțiuni concrete la nivelul tuturor departamentelor și al echipelor. Ține cont de recomandările pe care ți le-am făcut, ca să eviți cât mai mult riscurile asociate organigramei verticale pentru a crește afacerea într-un mod sustenabil.

 

 

 

Despre autor:

Sunt Gabriel Radu, Fondator PS și Executive Coach, certificat din anul 2011. În tot acest timp, am susținut antreprenori și top manageri din peste 20 de industrii în sistematizarea afacerii și creșterea productivității echipei. În acest sens, am creat și implementat un Sistem de Management & Leadership bazat pe instrumente performante și procese validate în peste 15.000 de ore de Executive coaching.

 


 

Ești antreprenor sau top manager și ai o întrebare specifică sau te confrunți cu provocări în echipa sau afacerea ta?

Programează o sesiune online și hai să identificăm împreună soluții personalizate prin care să depășești cu succes provocările și să-ți atingi obiectivele de business.

👉️ Click aici și află mai multe despre sesiune