27/08/2019  

Dacă eşti liderul unei echipe, faci parte din Departamentul HR sau eşti chiar proprietarul firmei, probabil că te-ai întrebat:

De ce unele firme atrag angajaţi mediocri, în timp ce altele atrag angajaţi buni?

Ce anume îi determină pe candidaţi să aleagă anumite firme în detrimentul altora?

Să fie oare: calitatea liderilor, calitatea echipei, mediul de dezvoltare, brandul?  Sau poate toate la un loc?

Ei bine, alegerea acestora este determinată exact de acele componente care împreună formează cultura organizaţională a unei companii.

 

În continuare, am să-ţi fac cunoscute principalele 6 motive pentru care cultura organizaţională este importantă. Le poți urmări în format text sau video.

(pentru cea mai bună experiență video pe telefon, îți recomand să rotești dispozitivul pe orizontală și să activezi modul Ecran complet full-screen )


I. Top 6 motive pentru care cultura organizaţională este importantă:

 

1. Cultura organizaţională determină calitatea angajaţilor pe care îi atragi şi îi menţii în firma ta.

Firmele slabe întotdeauna vor atrage şi vor menţine angajaţi de calitate slabă, cel mult de calitate medie! De ce? Pentru că angajaţii buni, deja lucrează în firme cu un leadership de calitate şi o cultură organizaţională bună.

Conform unui sondaj realizat de eJobs, 64% dintre participanţi, au declarat că reputaţia unei companii este unul dintre cei mai importanţi factori care îi determină să aplice pentru un job.

De ce crezi că firme precum Zappos, Amazon, Google, Facebook, Apple, McDonald’s, Coca Cola atrag şi menţin angajaţi de cea mai bună calitate? Tocmai datorită a ceea ce ştiu oamenii despre aceste companii. Sunt companii cu o cultură organizaţională foarte bună, cu lideri care au viziune pe termen lung, cu programe puternice de dezvoltare personală şi profesională a angajaţilor şi desigur remuneraţie pe măsură.

Probabil că firma ta nu este la nivelul celor menţionate anterior, însă important este să înţelegi ce ar trebui să faci pentru a atrage şi menţine angajaţi cât mai buni.

 

2. Cultura organizaţională menţine activă motivarea non-financiară a angajaţilor.

Dacă tu ca lider ignori motivarea non-financiară a angajaţilor, atunci implicarea lor va fi la nivel scăzut sau şi mai rău va fi la nivel de indiferenţă.

 

3. Cultura organizaţională menţine relaţii bune între membrii echipei.

Cu cât cultura organizaţională a firmei este mai bună, cu atât calitatea relaţiilor dintre angajaţi va fi mai bună. Practic, conflictele şi individualităţile vor fi diminuate. Apoi, oamenii vor simţi că au un scop comun care îi uneşte ca echipă.

 

4. Cultura organizaţională menţine angajaţii focalizaţi pe evoluţie continuă.

Angajaţii îşi doresc să evolueze, să facă carieră în firme despre care se vorbeşte de bine, în firme care au o cultură organizaţională bună şi un leadership de calitate. Prin urmare, dacă îţi doreşti creşterea productivităţii ţine cont de evoluţia angajaţilor.

 

5. Cultura organizaţională asigură o bună retenţie de personal.

În majoritatea situaţiilor, angajaţii sunt interesaţi să rămână în firme unde cultura organizaţională este de calitate, liderii sunt de calitate, există spaţiu de evoluţie personală şi profesională. În caz contrar, la prima ofertă mai avantajoasă mulţi dintre angajaţii firmei vor pleca către firmele concurente, iar primii care vor face asta vor fi cei mai buni angajaţi.

 

6. Cultura organizaţională asigură o inducție eficientă a noilor angajaţi.

Noii angajaţi au nevoie de o instruire adecvată, astfel încât să poată fi integraţi cât mai rapid şi cât mai eficient în echipă. Firmele cu o cultură organizaţională slabă, nu au dezvoltată o strategie performantă de inducție a noilor angajaţi.

 

Ce repercursiuni are asta pentru noul angajat şi pentru firmă:

  • evoluţie încetinită;
  • motivaţie scăzută;
  • performanță slabă. 

Dacă ești Antreprenor sau Top Manager și îți dorești să te susțin în dezvoltarea unui Plan de Inducție personalizat, prin care poți crește productivitatea noilor angajați, te invit să te înscrii la o Sesiune de discuții online 1-la-1. Împreună vom analiza pașii esențiali prin care poți obține cele mai bune rezultate 👉️ Click aici.

 

Să recapitulăm, cultura organizațională este importantă întrucât:

  • determină calitatea angajaţilor pe care îi atragi şi îi menţii în firmă;
  • menţine activă motivarea non-financiară a angajaţilor;
  • menţine relaţii bune între membrii echipei;
  • menţine angajaţii focalizaţi pe evoluţie continuă;
  • asigură o bună retenţie de personal;
  • asigură o inducție eficientă a noilor angajaţi.

II. Cum dezvolți o cultură organizațională sănătoasă în companie?

Pentru a dezvolta o cultură organizațională sănătoasă într-o companie, este esențial să începi cu definirea valorilor și obiectivelor organizației, asigurându-te că acestea sunt cunoscute și asumate de întreaga echipă.

O astfel de cultură se construiește prin promovarea comunicării deschise și respectului reciproc, încurajând transparența la toate nivelurile și oferind feedback constant.

Este vital să investești în dezvoltarea profesională și personală a angajaților, să creezi oportunități pentru creștere și învățare continuă.

De asemenea, este important să implementezi procese și sisteme de recunoaștere a performanței și să pui accent pe colaborare.

Astfel, angajații se simt valorizați și motivați, contribuind la un mediu de lucru armonios și la dezvoltarea unei culturi organizaționale solide, orientate spre sustenabilitate și succes pe termen lung.

 

Cultura organizaţională se referă la o serie de acorduri acceptate de către membrii echipei şi apoi aplicate în activitatea de zi cu zi. Aceste acorduri determină:

  • modul în care firma îşi tratează angajaţii, clienţii, furnizorii, partenerii, etc;
  • modul în care angajaţii interacţionează între ei;
  • modul în care se desfăşoară activitatea în interiorul firmei.

 

Prin aceste acorduri se urmăreşte ca:

  • munca să fie mai plăcută pentru toată lumea;
  • angajaţii să fie cât mai motivaţi;
  • rezultatele să fie cât mai mari;
  • firma să înregistreze creştere continuă, etc.

 

Iar în încheiere reține: cultura organizaţională a unei firme:

  • ori este susţinută şi dezvoltată în mod intenţionat de către lideri, caz în care echipa se dezvoltă armonios şi firma înregistrează creştere continuă;
  • ori se dezvoltă la întâmplare, caz în care apar multe conflicte iar calitatea echipei este scăzută.

Cultura organizațională este un factor cheie pentru succesul unei companii.

Ea determină modul în care angajații se comportă, comunică și iau decizii.

O cultură organizațională sănătoasă este baza unui mediu de lucru productiv și inovator.

Iar un mediu de lucru inovator este unul în care angajații sunt încurajați să gândească creativ și să găsească noi soluții la problemele care apar.

Dacă vrei să evaluezi cât de eficienți sunt liderii din firma ta în conducerea echipei și dacă sunt pregătiți să susțină obiectivele de creștere ale afacerii, îți ofer acces gratuit la Instrumentul de Evaluare – Busola Antreprenorului 👉️ Click aici.

 

 

 

Despre autor:

Sunt Gabriel Radu, Fondator PS și Executive Coach, certificat din anul 2011. În tot acest timp, am susținut antreprenori și top manageri din peste 20 de industrii în sistematizarea afacerii și creșterea productivității echipei. În acest sens, am creat și implementat un Sistem de Management & Leadership bazat pe instrumente performante și procese validate în peste 15.000 de ore de Executive coaching.

 


 

Ești antreprenor sau top manager și ai o întrebare specifică sau te confrunți cu provocări în echipa sau afacerea ta?

Programează o sesiune online și hai să identificăm împreună soluții personalizate prin care să depășești cu succes provocările și să-ți atingi obiectivele de business.

👉️ Click aici și află mai multe despre sesiune