27/08/2019   LASA UN COMENTARIU  
Cultura organizationala – de ce este importanta si cum poti sa o dezvolti?

Daca esti liderul unei echipe, faci parte din Departamentul HR sau esti chiar proprietarul firmei, probabil ca te-ai intrebat:

– De ce unele firme atrag angajati mediocri, in timp ce altele atrag angajati buni?

Ce anume ii determina pe candidati sa aleaga anumite firme in detrimentul altora?

Sa fie oare: calitatea liderilor, calitatea echipei, mediul de dezvoltare, brandul?  Sau poate toate la un loc?

Ei bine, alegerea acestora este determinata exact de acele componente care impreuna formeaza cultura organizationala a unei companii.


Iar in acest articol vom discuta despre:

  1. Ce este cultura organizationala;
  2. De ce este importanta cultura organizationala;
  3. Cum sa-ti dezvolti o cultura organizationala sanatoasa in firma ta (cele 7 elemente).

Poti urmari continutul acestui articol si in format video, accesand clipul de mai jos.

(Durata video: 12 min: 50 sec)

1. Ce este cultura organizationala?

Ca sa punctez cat mai sugestiv ce este cultura organizationala, sau mai bine zis, conceptul de cultura organizationala, am sa-ti dau un exemplu:

In acest sens, gandeste-te la cultura familiei tale: sunteti obisnuiti sa ganditi intr-un anumit fel, sa va comportati intr-un anumit mod, sa creati o anumita atmosfera in casa.

Ei bine, similar este si in cadrul unei firme. Cultura organizationala se refera la o serie de acorduri acceptate de catre membrii echipei si apoi aplicate in activitatea de zi cu zi.

Aceste acorduri determina:

  • modul in care firma isi trateaza angajatii, clientii, furnizorii, partenerii, etc;
  • modul in care angajatii interactioneaza intre ei;
  • modul in care se desfasoara activitatea in interiorul firmei.

Practic prin aceste acorduri se urmareste ca:

  • munca sa fie mai placuta pentru toata lumea;
  • angajatii sa fie cat mai motivati;
  • rezultatele sa fie cat mai mari;
  • firma sa inregistreze crestere continua, etc.

Sa luam un exemplu concret: firma Zappos – care este un gigant retailer online de fashion.

Viziunea lor este de a oferi fericire clientilor, angajatilor si furnizorilor, nu de a vinde pantofi si imbracaminte. Acestia sunt recunoscuti in principal pentru customer care-ul pe care il ofera.

Iata cum isi prezinta Tony Hsieh, CEO-ul companiei Zappos, cultura organizationala:

Cultura organizationala Zappos - Tony Hsieh

Cultura organizationala Zappos este construita astfel incat sa sustina eficient viziunea pe care o au.

Sigur ca viziunea este doar unul dintre elementele fundamentale ce definesc cultura organizationala. Pe langa viziune mai sunt si altele care tin de echipa, de lideri si alte aspecte fundamentale.

Acum, intrebarea este urmatoarea: exista firme fara o cultura organizationala? Raspunul este: NU!

Cultura organizationala a unei firme:

  • ori este sustinuta si dezvoltata in mod intentionat de catre lideri, caz in care echipa se dezvolta armonios si firma inregistreaza crestere continua;
  • ori se dezvolta la intamplare, caz in care apar multe conflicte iar calitatea echipei este scazuta.

2. De ce este importanta cultura organizationala?

In acest articol am sa-ti fac cunoscute 6 motive pentru care cultura organizationala este importanta. Insa, analizeaza cat de bine se potrivesc acestea in cadrul firmei tale:

Cultura organizationala determina calitatea angajatilor pe care ii atragi si ii mentii in firma ta.

Firmele slabe intotdeauna vor atrage si vor mentine angajati de calitate slaba, cel mult de calitate medie! De ce? Pentru ca angajatii buni, deja lucreaza in firme cu un leadership de calitate si o cultura organizationala buna.

Conform unui sondaj realizat de eJobs, 64% dintre participanti, au declarat ca reputatia unei companii este unul dintre cei mai importanti factori care ii determina sa aplice pentru un job.

De ce crezi ca firme precum Zappos, Amazon, Google, Facebook, Apple, McDonald’s, Coca Cola atrag si mentin angajati de cea mai buna calitate? Tocmai datorita a ceea ce stiu oamenii despre aceste companii. Sunt companii cu o cultura organizationala foarte buna, cu lideri care au viziune pe termen lung, cu programe puternice de dezvoltare personala si profesionala a angajatilor si desigur remuneratie pe masura.

Probabil ca firma ta nu este la nivelul celor mentionate anterior, insa important este sa intelegi ce ar trebui sa faci pentru a atrage si mentine angajati cat mai buni.

Cultura organizationala mentine activa motivarea non-financiara a angajatilor.

Daca tu ca lider ignori motivarea non-financiara a angajatilor, atunci implicarea lor va fi la nivel scazut sau si mai rau va fi la nivel de indiferenta.


Mai multe informatii despre cum poti sa iti motivezi angajatii dupa o strategie clara, astfel incat sa ai o echipa implicata si productiva, gasesti in cursul:

Motivarea angajatilor in companiile romanesti

Curs motivarea angajatilor

Pentru mai multe detalii despre acest curs online – Click aici


Cultura organizationala mentine relatii bune intre membrii echipei.

Cu cat cultura organizationala a firmei este mai buna, cu atat calitatea relatiilor dintre angajati va fi mai buna. Practic, conflictele si individualitatile vor fi diminuate. Apoi, oamenii vor simti ca au un scop comun care ii uneste ca echipa.

Cultura organizationala mentine angajatii focalizati pe evolutie continua.

Angajatii isi doresc sa evolueze, sa faca cariera in firme despre care se vorbeste de bine, in firme care au o cultura organizationala buna si un leadership de calitate. Prin urmare, daca iti doresti cresterea productivitatii tine cont de evolutia angajatilor.

Cultura organizationala asigura o buna retentie de personal.

In majoritatea situatiilor, angajatii sunt interesati sa ramana in firme unde cultura organizationala este de calitate, liderii sunt de calitate, exista spatiu de evolutie personala si profesionala. In caz contrar, la prima oferta mai avantajoasa multi dintre angajatii firmei vor pleca catre firmele concurente, iar primii care vor face asta vor fi cei mai buni angajati.

Cultura organizationala asigura o insertie eficienta a noilor angajati.

Noii angajati au nevoie de o instruire adecvata, astfel incat sa poata fi integrati cat mai rapid si cat mai eficient in echipa.

Firmele cu o cultura organizationala slaba, nu au dezvoltata o strategie performanta de insertie a noilor angajati.

Ce repercursiuni are asta pentru noul angajat si pentru firma:

  • evolutie incetinita;
  • motivatie scazuta;
  • performanta slaba.

Acestea ar fi din perspectiva mea cele mai importante 6 motive pentru care cultura organizationala este importanta.

Inca o precizare: ca sa iti construiesti o cultura organizationala sanatoasa, te-ar ajuta mult sa realizezi si un Manual de Cultura Organizationala pentru firma ta.

Acest manual de cultura organizationala:

  • va trebui sa il faci cunoscut tuturor angajatilor;
  • sa te asiguri ca va fi implementat;
  • sa faci masuratori periodice prin indicatori de performanta – KPI (Key Performance Indicator).

3. Cum sa-ti dezvolti o cultura organizationala sanatoasa in firma ta? (cele 7 elemente)

Vreau sa stii ca exista mai multe elemente care impreuna conduc la dezvoltarea unei culturi organizationale.

Insa, pe baza experientei pe care am acumulat-o in ultimii 13 ani din interactiunea cu proprietari de afaceri si lideri, am sa-ti spun care sunt cele mai importante 7 elemente prin care sa-ti dezvolti in mod intentionat o cultura organizationala in firma ta.

Creeaza un nucleu de lideri plasati la toate nivelurile organizatiei.

Vreau sa stii ca nu am intalnit pana acum nici o firma, in care angajatii care detin pozitii de conducere sa aiba un leadership de slaba calitate dar firma sa aiba o cultura organizationala buna.

Intotdeauna leadershipul de slaba calitate va bloca dezvoltarea unei culturi organizationale. De fapt, nimic nu poate avea o influenta mai negativa decat leadershipul de slaba calitate.

De aceea, angajatii cu pozitii de conducere trebuie sa detina si nivelul de leadership necesar conducerii de pe pozitia respectiva. De fapt, liderii sunt singurii care realmente pot initia si sustine dezvoltarea unei culturi organizationale, intrucat ei dau tonul la tot ce se intampla in firma!

Comportamentul lor are cea mai puternica influenta asupra culturii organizationale. De aceea, crearea unui nucleu de lideri plasati la toate nivelurile organizatiei, este prima componenta cu care iti recomand sa incepi pentru a-ti remodela cultura organizationala in firma.


Mai multe informatii despre cum sa-ti cresti accelerat rezultatele tale si ale echipei, indiferent de nivelul la care te afli in prezent, gasesti in cursul:

Leadership Mastery

Curs Leadership

Pentru mai multe detalii despre acest curs online – Click aici


Creeaza un mediu de dezvoltare intentionata.

Dezvoltarea personala si profesionala a oamenilor din echipa ta, ii tine pe acestia conectati de procesul de evolutie in cadrul firmei.

  • Creeaza un mediu de dezvoltare intentionata si atunci vei reusi ca in 2-3 ani, sa transformi o echipa obisnuita intr-una cu adevarat performanta!
  • Sau, lasa dezvoltarea echipei tale la voia intamplarii si atunci, fiecare se va dezvolta in ritmul sau, ori se va dezvolta cand se va simti constrans de imprejurari. Doar ca in acest fel, viteza de evolutie va fi mica si performanta echipei va fi scazuta.

Stabileste obiective anuale de crestere personala.

Aceste obiective trebuie stabilite pe 2 directii clare:

  • in primul rand pentru liderii din firma;
  • in al doilea rand pentru membrii echipei.

Un mediu de dezvoltare cu obiective clare:

  • pe de o parte, tine angajatii motivati si focalizati pe crestere continua;
  • pe de alta parte, asigura o evolutie predictibila a firmei.

Creeaza o viziune la care sa adere intreaga echipa.

Sanatatea financiara a unei firme si directia spre care se indreapta pe termen mediu si lung, sunt puternic influentate de viziune. Cei mai buni angajati ii vei intalni in firmele care au o viziune clara, care au planuri indraznete de crestere.

Este important ca angajatii din firma ta sa simta ca fac parte dintr-o comunitate care are o directie. Cu siguranta nu vrei angajati care vin la munca 8 ore pe zi doar pentru a castiga niste bani. Fara o viziune, nivelul de implicare al oamenilor devine scazut, intrucat ei nu au un scop comun care sa ii uneasca ca echipa.

In plus, este putin probabil sa gasesti angajati performanti in firme care nu au o viziune clara in ceea ce priveste directia spre care isi indreapta echipa si afacerea in urmatorii ani.

Stabileste valorile firmei.

Aici ma refer pe de o parte la valorile echipei, iar pe de alta parte la valorile fata de clienti.

As aduce o precizare importanta! Pentru ca valorile sa nu se piarda in timp, va trebui ca in cultura organizationala a firmei tale, sa dezvolti o serie de obiceiuri. Sa le denumim “Obiceiuri Suport”, a caror scop este sa sustina valorile.

Mai departe, in timp ce implementezi o serie de obiceiuri suport, va trebui sa renunti la cat mai multe dintre obiceiurile gresite. De exemplu: intarzierea platii salariilor, comportamente nepotrivite ale oamenilor cu functii de conducere, etc.

Ti-as recomanda ca obiceiurile suport sa fie insotite si de o serie de KPI-uri, prin care sa poti urmari periodic evolutia.

Dezvolta-ti o identitate de brand.

Dezvoltarea unei identitati de brand a devenit deja obligatorie intr-o piata concurentiala! De fapt, niciun produs si niciun serviciu nu mai poate sa ramana in piata nici macar pe termen mediu, daca nu este sustinut de imaginea unui brand.

Fara o imagine de brand:

  • fazele ciclului de viata vor fi scurte (practic produsul sau serviciul va trece rapid prin lansare, crestere, maturitate, saturatie si declin);
  • sau produsul moare inca din fasa (adica imediat dupa faza de lansare).

Acum, gandeste-te in cazul firmei tale: produsul sau serviciul tau este sustinut de brand? In conditiile in care nu este sustinut, cat timp crezi ca va mai rezista pe piata, pana sa intre in perioada de declin?

Si cand va intra in perioada de declin, oare:

  • Ce se va intampla cu echipa ta?
  • Ce se va intampla cu directia afacerii tale?

Incearca sa constientizezi cat mai bine care este realitatea, intrucat schimbarea intotdeauna pleca de la constientizare!

Dezvolta un mediul de lucru placut.

Mediul de lucru ar trebui sa fie unul placut, modern, atractiv. Prin urmare, daca ai posibilitatea iar natura businessului iti permite, ofera-le angajatilor tai un mediu de lucru cat mai atractiv, care sa le creeze o stare de bine.

Acestea ar fi din perspectiva mea, cele mai importante 7 elemente care formeaza o baza solida prin care sa-ti remodelezi cultura organizationala.


Acum ca ai ajuns la sfarsitul acestui articol, vreau sa te felicit pentru interesul acordat!

✪ Daca iti doresti sa ne sustii si sa oferi valoare celor din jur, da un Share, acorda o nota articolului – (click pe Rating) si lasa in sectiunea de Comentarii, opinia ta cu privire la acest subiect!


Succesul tau este programabil!

Gabriel Radu


Alti vizitatori au citit si:

Multitasking: De ce si cum sa renunti la a face mai multe sarcini simultan?

Delegarea sarcinilor in 7 pasi – Afla cum sa delegi in mod corect!

Incredere in echipa – cum poti sa o construiesti sau sa o reconstruiesti?

Managementul timpului – Top metode de eficientizare, explicate pas cu pas!

Motivarea angajatilor este scazuta? Afla metode practice

Recrutare personal – Top surse si metode [Cum sa ai o echipa fantastica]

Retentia angajatilor | Fluctuatia de personal l Cum pastrezi talentele in firma

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicata. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

5 raspunsuri

  1. Bokor Monica spune:

    Credeam ca CV-ul meu este complet si foarte bun pe zona mea de aplicabilitate.
    M-am inselat si multumesc pentru noile informatii care cu siguranta, odata aplicate, vor face din CV-ul meu unul cu adevarat competitiv.

  2. Marincas Marioara spune:

    Foarte, foarte interesant articolul este amplu, detailat si util!!!
    Va multumesc!

  3. Bodea Mariana spune:

    Informatii foarte valoroase. Multumesc, multumesc, multumesc!

  4. Constantin Matei spune:

    Multumim pentru articol, foarte bun parerea mea 🙂

  5. MARIANA POP spune:

    Iti multumesc Gabriel Radu pentru acest articol. Este un foarte bun GHID pentru manageri.