15/07/2022  

Într-un context de business dinamic, în care schimbările economice și apariția competitorilor pot afecta semnificativ succesul unei companii, este esențial să știi ce surse de recrutare ai la dispoziție pentru a atrage angajați performanți cât mai rapid.

 

Ca surse de recrutare a personalului, ai două opțiuni:

  • Surse de recrutare externă: identifici candidați din afara companiei pentru a ocupa anumite poziții.
  • Surse de recrutare internă: angajații potriviți sunt promovați din interiorul echipei;

 

Pentru a afla cum să alegi cele mai eficiente surse de recrutare prin care să atragi candidați buni la interviurile de angajare:

  • Urmărește ghidul video integral (dacă folosești un telefon, îți recomand modul – ecran complet) sau;
  • Citește rezumatul plasat sub video.

 

SURSE EXTERNE DE RECRUTARE PERSONAL

 

Avantajele recrutării din surse externe:

  • ai mai multe opțiuni pentru alegerea candidatului potrivit;
  • poți atrage în firmă talente care să crească semnificativ performanța echipei;
  • poți crește gradul de adaptabilitate la nou.

 

Dezavantajele recrutării din surse externe:

  • există riscul de a angaja candidați nepotriviți;
  • resursele financiare și de timp necesare atragerii și apoi integrării noului angajat sunt considerabile.

 

Îți recomand să apelezi la recrutare externă în următoarele 3 situații:

  • dacă consideri că recrutarea internă nu este avantajoasă în acest moment;
  • dacă vrei să-ți crești rapid afacerea (dar pentru asta trebuie să ai alocat un buget considerabil);
  • dacă vrei să te diferențiezi de concurență (iar asta implică să angajezi oameni care au competențe deosebite, trebuie să atragi talente în echipa ta).

 

Exemple de surse de recrutare externe prin care să atragi candidați la interviurile de angajare:

1. Contactează agenţii de recrutare personal.

2. Afișează-ți oferta de joburi disponibile pe site-uri specializate de job-uri.

3. Participă la târguri de cariere și promovează joburile vacante.

4. Cere recomandări în cadrul evenimentelor de business-networking.

5. Publică anunţuri în mass-media.

6.Dacă dorești să atragi tineri în echipa ta, promovează pozițiile disponibile în cadrul instituțiilor de învățământ, cum ar fi licee și universități.

7. Oferă posibilitatea de a primi CV-uri pe site-ul companiei sau direct la sediu.

8. Organizează internship-uri pentru a descoperi candidaţi cu potenţial, pe care ai vrea să îi angajezi în firma ta.

9. Folosește softuri de recrutare cloud base, dacă îți dorești un proces automatizat și ușor de folosit în managementul recrutării.

10. Organizează Evenimente Open Day.
Acestea sunt evenimente la care candidaţii sunt invitaţi la sediul companiei. Aici li se prezintă echipa, departamentele, modul de lucru, tipurile de proiecte la care se lucrează, direcţiile de creştere şi se răspunde la întrebările venite din partea acestora.

11. Promovează cultura organizaţională a companiei.
Această metodă te ajuta să te diferenţiezi de concurenţă şi în acelaşi timp să te poziţionezi în piaţă. Aici ar trebui să te axezi în principal pe valorile echipei şi mediul de lucru.

12. Foloseşte conţinut video de promovare.
Imaginea firmei tale ar trebui susţinută de conţinut video care să fie promovat în mediul online, unde candidații și clienții tăi petrec cel mai mult timp (pe canalul de Youtube, LinkedIn, Facebook, Tik-Tok și desigur pe site-ul companiei).

13. Recrutează bazându-te pe interacţiunea din Social Media.
Urmăreşte pe canalele online (de preferat LinkedIn și Facebook), interacţiunea vizitatorilor cu postările companiei. Persoanele care demonstrează experiență în domeniu prin comentariile lor pot fi contactate de un reprezentant al companiei pentru a discuta despre o posibilă colaborare sau oportunitate de angajare.

 

SURSE INTERNE DE RECRUTARE PERSONAL

 

Avantajele recrutării din surse interne:

  • selecția resurselor umane este mai precisă, mai eficientă;
  • crește gradul de motivație al angajaților;
  • sunt șanse mari ca persoana promovată să obțină performanțe mai bune;
  • scade rata de fluctuație a personalului.

 

Dezavantajele recrutării din surse interne:

  • se limitează perspectivele și ideile creative care contribuie la dezvoltarea firmei, deoarece este eliminată oportunitatea de a angaja personal nou;
  • competiția pentru promovare poate genera o atmosferă de lucru tensionată, poate degrada relațiile dintre angajați;
  • pot să apară conflicte în echipă dacă promovarea a fost făcută pe bază de favoritisme sau pe baza unui proces de recrutare ineficient sau netransparent;
  • se poate pierde implicarea echipei, în special atunci când candidatul a fost membru al echipei, apoi a fost promovat pe o poziție de conducere;

 

Personal, îți recomand să apelezi la recrutarea internă atunci când firma dispune deja de angajați cu abilități bune sau chiar foarte bune, raportate la posturile disponibile.

 

În ceea ce privește recrutarea internă, am identificat 3 situații posibile:

 

1. Promovarea angajatului pe o poziție superioară de conducere.

Dacă vei promova în poziții de conducere oameni cu abilități slabe (fie pe zona de expertiză, fie pe zona de conducere), vei observa cum cei mai buni angajați din echipă vor deveni demotivați, iar o parte dintre aceștia vor părăsi echipa sau, mai rău, vor părăsi firma. Cu alte cuvinte, vei pierde implicarea echipei iar reconstrucția va deveni costisitoare. Tocmai de aceea, când apelezi la recrutare internă, trebuie să te asiguri că angajatul căruia îi oferi o poziție de conducere deține abilități peste nivelul mediu atât pe zona sa de expertiză cât și pe zona de conducere.

 

2. Transferul angajatului (într-o altă echipă, un alt departament sau chiar o altă filială).

 

3. Retrogradarea angajatului (în condițiile în care performanța acestuia este scăzută).

Retrogradarea, deși este o sursă de recrutare internă pe care o folosesc unele firme, nu ți-o recomand, întrucât din perspectiva mea este puțin probabil să mai obții performanțe de la un angajat demotivat.

 

În concluzie:

  • Recrutarea internă este mai rapidă, mai ieftină și poate conduce la identificarea unor candidați mai potriviți pentru joburile disponibile,
  • Recrutarea externă poate aduce noi perspective și talente în companie.

Acum, este probabil ca nu toate sursele de recrutare menţionate anterior, să se potrivească în cazul firmei tale. De aceea, identifică-le doar pe acelea care consideri că îţi aduc cele mai bune rezultate în funcţie de poziţia pe care urmează să angajezi. Apoi, dezvoltă pentru fiecare în parte o strategie eficientă de recrutare.

În continuare, dacă îți dorești să afli cum să alegi cei mai buni oameni pentru echipa ta, îți recomand să citești și articolul în care am prezentat 👉️ 5 Principii de recrutare pentru a forma o echipă performantă.

 

 

 

Despre autor:

Sunt Gabriel Radu, Fondator PS și Executive Coach, certificat din anul 2011. În tot acest timp, am susținut antreprenori și top manageri din peste 20 de industrii în sistematizarea afacerii și creșterea productivității echipei. În acest sens, am creat și implementat un Sistem de Management & Leadership bazat pe instrumente performante și procese validate în peste 15.000 de ore de Executive coaching.

 


 

Ești antreprenor sau top manager și ai o întrebare specifică sau te confrunți cu provocări în echipa sau afacerea ta?

Programează o sesiune online și hai să identificăm împreună soluții personalizate prin care să depășești cu succes provocările și să-ți atingi obiectivele de business.

👉️ Click aici și află mai multe despre sesiune