28/11/2023   LASA UN COMENTARIU  
Cât de eficientă este organigrama orizontală pentru afacerea ta

În organigrama orizontală, de regulă, antreprenorul este poziționat în vârful ierarhiei, iar imediat după el sunt toate celelalte poziții.

Practic, toată lumea îi raportează lui și tocmai aici este marea problemă: antreprenorul devine sufocat de activități, iar asta îl ține blocat în zona de micro-management.

 

(pentru cea mai bună experiență video pe telefon, îți recomand să rotești dispozitivul pe orizontală și să activezi modul Ecran complet full-screen )


În ce condiții îți recomand să folosești organigrama orizontală?

 

Prima condiție: Dacă angajații tăi pot lucra fie parțial autonom, fie total autonom.

Fiecare angajat trebuie să-și cunoască bine zona pe care acționează și în principal, să-și ia singur deciziile.

Dacă angajații sunt puternic dependenți de tine ca antreprenor, atunci te vor ține blocat în zona de execuție și nu vei mai avea timp de creșterea afacerii.

 

A doua condiție: Dacă nu ai bugete de scalare.

Scalarea afaceri, în general, implică creșterea echipei și automat tranziția de la o organigramă orizontală la una mai complexă, în majoritatea situațiilor la una verticală.

Însă, organigrama verticală presupune cheltuieli semnificativ mai mari cu angajații, deoarece nu crește doar numărul de angajați din zona de execuție.

Crește și numărul de manageri și lideri din zona de Middle, care trebuie să-i gestioneze pe cei din zona de execuție.

Fără un buget de scalare, nu îți recomand să faci tranziția la un alt tip de organigramă.

 

A treia condiție: Dacă nu ai specialiști care să te susțină.

În firmele mici, în general, nivelul de expertiză al angajaților este mai scăzut.

Acest lucru se datorează faptului că angajații au adesea mai multe roluri și implicit mai multe responsabilități.

Însă, dacă vrei să scalezi afacerea, în principal, vei fi constrâns să faci trecerea la o organigramă verticală.

Ca să faci asta cu succes, ai nevoie de oameni buni pe care să te bazezi, pentru că vei avea nevoie de ei exact în punctele cheie pe noua organigramă.

Aceștia trebuie să poată susține scalarea businessului, pentru că în caz contrar, afacerea se prăbușește din interior.

Dacă nu ai angajați cu expertiză, este mai bine să-ți crești afacerea folosind în continuare o organigramă orizontală.

Sigur că, la un moment dat, vei ajunge cu organigrama orizontală la un nivel critic peste care va fi dificil să scalezi, dar este mai bine decât să-ți pui în afacerea în pericol.

 

A patra condiție: Dacă vrei o creștere moderată.

Dacă te gândești la o creștere moderată în următorii 2 ani, atunci rămâi la organigrama orizontală, dar maximizează performanța oamenilor (mai ales a celor din zona de vânzări).

Însă, dacă te gândești la creșteri de 3-5 ori în următorii 2 ani, atunci poți trece la un alt tip de organigramă (verticală sau matricială).

 

A cincea condiție: Dacă lucrurile nu funcționează bine în firma ta.

Nu fă scalare și nu trece la o organigramă mai complexă dacă lucrurile nu merg bine în companie.

Schimbările oricum scot angajații din zona de confort, iar dacă în firma ta ai conflicte, nemulțumiri și productivitate scăzută, atunci vei amplifica foarte tare haosul.

 

În concluzie: ține cont de aceste 5 recomandări, înainte să faci trecerea de la o organigramă orizontală la una mai complexă. Momentul trecerii trebuie ales corect, adică trebuie să iei decizia potrivită și la momentul potrivit.

Sincronizarea deciziei este esențială din următorul motiv: dacă iei decizia potrivită la momentul nepotrivit (adică fie prea repede, fie prea târziu), posibilitatea de eșec este ridicată.

Lipsa sincronizării te va arunca în haos, vei ajunge să muncești mai mult, te vei adânci și mai tare în micro-management și în realitate vei bloca dezvoltarea businessului.

 

 

 

Despre autor:

Sunt Gabriel Radu, Fondator PS și Executive Coach, certificat din anul 2011. În tot acest timp, am susținut antreprenori și top manageri din peste 20 de industrii în sistematizarea afacerii și creșterea productivității echipei. În acest sens, am creat și implementat un Sistem de Management & Leadership bazat pe instrumente performante și procese validate în peste 15.000 de ore de Executive coaching.

 


 

Ești antreprenor sau top manager și ai o întrebare specifică sau te confrunți cu provocări în echipa sau afacerea ta?

Programează o sesiune online și hai să identificăm împreună soluții personalizate prin care să depășești cu succes provocările și să-ți atingi obiectivele de business.

👉️ Click aici și află mai multe despre sesiune