29/11/2023   LASA UN COMENTARIU  
Cum identifici departamentul principal care susţine creșterea afacerii

Știai că mulți antreprenori nu sunt conștienți că în firma lor există un departament principal care susține creșterea afacerii?

Fără un departament care să fie motorul responsabil de creșterea afacerii, este puțin probabil că afacerea ta să aibă tracțiune.

Odată ce ai stabilit care este departamentul ce conduce drumul în afacerea ta, toate celelalte departamente ar trebui să fie poziționate strategic pentru a-l susține eficient.

 

(pentru cea mai bună experiență video pe telefon, îți recomand să rotești dispozitivul pe orizontală și să activezi modul Ecran complet full-screen )


Cum identifici departamentul principal care susţine creşterea afacerii?

De exemplu, într-o companie de producție, Departamentul de Producție poate fi client intern pentru Departamentul de Vânzări.

Deci cine conduce drumul în această situație?

Departamentul de Vânzări.

Adică, Managerul de Vânzări stabilește cât de mult poate să vândă (în funcție de piață, în funcție de nr. de agenți de vânzări, poziționare ca brand, etc), iar Departamentul de Producție organizează producția astfel încât să poată livra cantitățile solicitate.

Însă, ar fi posibil ca situația să fie exact invers?

Adică, Departamentul de Producție să conducă drumul?

Da, în condițiile în care există cerere mare în piață pentru produsul respectiv.

În acest context Departamentul de Producție funcționează la capacitate maximă și stabilește drumul, iar Departamentul de Vânzări deservește Departamentul de Producție.

Cu alte cuvinte: la producție, treaba noastră este să producem cât mai mult, iar la vânzări, treaba voastră este să vindeți tot ceea ce noi producem și la o marjă de profit cât mai mare.

 

Practic, în organigramă, relațiile dintre departamente trebuie gândite astfel încât să fie foarte clar:

  • Ce departament conduce drumul;
  • Cum sunt organizate restul departamentelor, astfel încât, să se servească între ele. Adică un departament să devină client intern pentru un alt departament/alte departamente.

 

Dacă nu stabilești care este departamentul ce conduce drumul, atunci trebuie să-ți asumi două consecințe:

  • modelul tău de business are carențe mari, iar asta limitează semnificativ creșterea afacerii;
  • managementul operațional este gândit haotic.

Dacă vrei să obții acces gratuit la Instrumentul de Evaluare a Managementului 👉️ Click aici

Instrumentul este pentru tine dacă îți dorești să:

  • Evaluezi eficiența activităţilor operaţionale care au un impact major asupra rezultatelor afacerii;
  • Analizezi deficiențele sistemului de management operaţional şi identifici soluţii de optimizare;
  • Stabilești un plan strategic prin care să sistematizezi activitățile operaționale și să crești în mod semnificativ productivitatea.

În continuare, iată 3 exemple care să te ajute și mai mult în stabilirea departamentului care conduce drumul:

 

1. Există companii orientate către Vânzări:

Aici departamentul de vânzări este motorul principal al afacerii, iar toate eforturile sunt direcționate către maximizarea veniturilor prin creșterea vânzărilor. Exemple: Dell, Oracle, Salesforce.

 

2. Există companii orientate către Marketing

În aceste companii, Departamentul de Marketing este punctul central. Companiile se concentrează pe identificarea nevoilor și dorințelor clienților și dezvoltarea de strategii de marketing prin care să-și atingă obiectivele. Exemple: Coca-Cola, Procter & Gamble.

 

3. Există companii orientate către Calitate

Aceste companii pun accentul pe furnizarea de produse sau servicii de înaltă calitate. De aceea, departamentul de control al calității trebuie să mențină standarde ridicate în toate aspectele operaționale. Exemple: Toyota și Mercedes.

 

Acestea sunt doar 3 exemple, însă în funcție de departamentul care conduce drumul, există companii orientate pe: Relații Publice, Inovare, Tehnologie, Servicii pentru Clienți, Calitat și altele.

 

Care este ideea?

Businessul nu va avea cu adevărat tracțiune până în momentul în care nu stabilești:

  • care este departamentul ce trebuie să conducă;
  • cum poziționezi celelalte departamente în organigramă, astfel încât fiecare departament să fie client intern pentru un alt departament.

 

 

 

Despre autor:

Sunt Gabriel Radu, Fondator PS și Executive Coach, certificat din anul 2011. În tot acest timp, am susținut antreprenori și top manageri din peste 20 de industrii în sistematizarea afacerii și creșterea productivității echipei. În acest sens, am creat și implementat un Sistem de Management & Leadership bazat pe instrumente performante și procese validate în peste 15.000 de ore de Executive coaching.

 


 

Ești antreprenor sau top manager și ai o întrebare specifică sau te confrunți cu provocări în echipa sau afacerea ta?

Programează o sesiune online și hai să identificăm împreună soluții personalizate prin care să depășești cu succes provocările și să-ți atingi obiectivele de business.

👉️ Click aici și află mai multe despre sesiune