Stima de sine – Increderea in sine – Respectul de sine

Consideri ca ai o stima de sine scazuta? Nu ai curaj sa iti stabilesti aspiratii inalte deoarece frica de esec a pus stapanire pe tine? Ai vrea sa stii ce ai de facut pentru a-ti creste stima de sine? ! Daca ai raspuns cu DA la intrebarile de mai sus, acest articol este pentru tine!


Iata ce vei afla din acest articol despre stima de sine:

  1. Ce este stima de sine?
  2. Ce influenta au parerile celorlalti asupra stimei de sine?
  3. De ce stima de sine nu este suficienta?
  4. Scala stimei de sine Rosenberg.
  5. Cum iti cresti stima de sine?
  6. Cat de importanta este autoresponsabilizarea in cresterea stimei de sine?

1. Ce este stima de sine?

Stima de sine definitie:

Pentru inceput sa plecam de la: Stima de sine dex. STIMA – stimez, vb. I. Tranz. și refl. recipr. A avea stimă, considerație pentru cineva sau ceva; a (se) respecta, a (se) cinsti. – Din it. stimare. Cf. fr.estimer. sursa: DEX ’09 (2009)

Ce inseamna stima de sine / respectul de sine?

A avea stima de sine inseamna a avea consideratie fata de tine insuti, inseamna sa te respecti. Cu alte cuvinte, stima personala reprezinta parerea pe care o ai despre tine, despre valorile in care crezi, despre jobul pe care il ai, realizarile la care ai ajuns pana in acest moment, modul in care esti vazut de cei din jurul tau, punctele tale tari, punctele tale slabe, etc.

Acum, imagineaza-ti un munte foarte inalt pe care ti-ai propus sa il urci. In varful muntelui se afla aspiratiile tale din prezent, iar undeva mai jos sunt rezultatele tale.

Iata cum stau lucrurile:

  • pe de o parte, cu cat diferenta dintre aspiratiile tale si rezultatele tale este mai mica, cu atat stima de sine pe care o ai in prezent este mai ridicata;
  • pe de alta parte, cu cat diferenta dintre aspiratiile tale si rezultatele tale este mai mai mare, cu atat stima de sine pe care o ai in prezent este mai mica.

Acum este momentul sa te implici practic:

  1. Stabileste care sunt cele mai importante aspiratii pe care le ai in prezent.
  2. Apoi stabileste care este nivelul rezultatelor la care te afli in acest moment.
  3. Deseneaza pe hartie un munte.
  4. In varful muntelui noteaza-ti principalele 3-5 aspiratii.
  5. Undeva mai jos, stabileste aproximativ nivelul rezultatelor tale din acest moment.

Acum poti estima care este nivelul stimei de sine la care te afli in acest moment pentru fiecare dintre aspiratiile tale. Si chiar daca este o valoare estimata, reprezinta un indicator destul de precis, cu privire la nivelul la care te afli in prezent.

stima de sine

Sigur ca intrebarea absolut fireasca acum este: Ce trebuie sa fac pentru a avea o stima mai buna? Vom discuta despre asta la punctul 4. Cum iti cresti stima de sine, din acest articol.

Insa, mai intai este esential sa stabilim cum este influentata stima de increderea in sine.  Pentru ca lucrurile sa fie clare vreau sa stii ca stima de sine este un rezultat si acesta este motivul pentru care nu poti lucra in mod direct asupra stimei de sine. Niciodata nu poti schimba un rezultat. Ceea ce poti schimba sunt elementele care genereaza acel rezultat. Prin urmare, iti poti creste stima doar daca iti cresti increderea in tine.

Iata cum functioneaza: imagineaza-ti un sportiv care obtine rezultate din ce in ce mai mari la concursuri. Aceste  reusite il ajuta sa isi creasca increderea in sine. Sa presupunem ca acest sportiv a castigat de 5 ori consecutiv, titlul de campion national. In mod absolut evident, va avea foarte mare incredere in fortele proprii la urmatoarele meciuri pe care le va juca. Practic, acele reusite ii dezvolta sportivului sentimentul de incredere in sine. Acest sentiment de incredere ii determina ceea ce se numeste stima de sine.

In concluzie, rezultatele ii determina increderea in sine iar increderea in sine ii determina stima personala.


2. Ce influenta au parerile celorlalti asupra stimei de sine?

In continuare vei afla cum influenteaza parerile celorlalti – stima de sine. Insa, am sa-ti spun asta printr-o poveste sugestiva: Povestea broscutei.

A fost odata un grup de broscute care au hotarat sa se ia la intrecere. Scopul lor era sa ajunga in varful unui turn foarte inalt. Se adunasera deja multi spectatori pentru a urmari cursa si pentru a le incuraja pe broscute. Cursa urma sa inceapa. Totusi, dintre spectatori nici unul nu credea sa existe vreo broscuta care sa ajunga in varful turnului. Tot ce se auzea erau exclamaţii de genul:

– Ohhh, ce obositor. Nu vor reusi niciodata sa ajunga sus!

– Nu au cum sa reuseasca. Turnul este mult prea inalt!

Broscutele incepusera sa abandoneze, una cate una. Spectatorii continuau sa strige:

– Este mult prea obositor! Nu va putea sa ajunga sus niciuna. Este imposibil. Este mai bine sa renuntati.

Tot mai multe broscute se resemnau si abandonau cursa. Doar una singura se catara. Nu voia cu niciun chip sa abandoneze.

In final renuntasera toate, cu excepţia acelei broscute care cu o imensa ambitie si rezistenta, a reusit sa ajunga singura in varful turnului.

La final, toate celelalte broscute si toti spectatorii au vrut sa afle cum a reusit totusi broscuta sa ajunga in varf, cand toate celelalte broscute s-au vazut nevoite sa abandoneze cursa.

Asa s-a aflat ca broscuta invingatoare era surda.

Morala: Nu asculta niciodata oamenii care au prostul obicei de a te face sa te simti mic si neinsemnat.

Iata principalele semnale prin care poti identifica oamenii care au o stima de sine scazuta:

  • asteapta multe laude de la cei din jur;
  • simt o nevoie acuta sa aiba intotdeauna dreptate;
  • sunt nehotarati si se lasa usor influentati de ceilalti;
  • se plang de tot ce li se intampla sau ce li s-ar putea intampla rau in viata;
  • ii acuza pe ceilalti si sunt foarte critici.

3. De ce stima de sine nu este suficienta?

Sunt multe persoane care considera in mod absolut eronat ca o stima ridicata este suficienta pentru a realiza ceea ce isi propun. Probabil si tu ai auzit de multe ori: daca vei crede cu adevarat, vei reusi. Insa, stii ce: poti sa crezi, poti sa ai o stima de sine ridicata, poti sa ai o gandire pozitiva. Daca nu esti competent atunci nu vei reusi! Motivul este simplu: stima personala nu poate substitui competenta!

Iata un exemplu: o participanta la un concurs de muzica are la dispozitie 3 minute sa convinga juriul de calitatile sale vocale exceptionale. Intra pe scena cu o atitudine foarte buna, o incredere foarte mare si transmite o stima de sine foarte ridicata.

Este convinsa ca va ocupa prima pozitie in concurs. Insa, dupa doar 30 de secunde este eliminata si juriul ii recomanda sa se apuce de altceva, intrucat pentru a canta are nevoie de o voce cel putin buna. Asadar: problema ei nu este legata de stima ci de competenta.

Prin urmare, daca vei tinti spre obiective pe care nu le poti atinge, stima de sine cu siguranta va scadea. Atentie aici! Eu nu iti spun ca este gresit sa-ti fixezi obiective mari, ci din contra, fixeaza-ti obiective mari dar pe care sa le poti realiza.

Daca consideri ca nu poti sa-ti atingi un obiectiv mare imparte-l in obiective mai mici, care impreuna sa duca la realizarea obiectivului mare. Fa totul pas cu pas. Pe cele imposibile nici macar nu te intereseaza sa le incerci, intrucat vei pierde timp, energie, nu vei realiza ceea ce iti doresti si atunci lipsa rezultatelor va duce la o stima scazuta.


Acum probabil ca te intrebi, oare cum ar fi mai bine: sa am o stima de sine ridicata sau o scazuta? In general oamenii se supraevalueaza, deoarece isi doresc sa aiba mai mult si atunci mintea lor ramane practic blocata in starea de dorinta.

Supraevaluarea este practic un mecanism absolut normal al mintii subconstiente, alimentata tocmai de dorinta omului de-a tinti catre aspiratii mai mari. Asadar, intra in firea lucrurilor ca oamenii sa se supraevalueze. Nu este de condamnat, intrucat ei nu fac asta in mod constient.

Intr-adevar, sunt si unii care se subevalueaza, insa majoritatea oamenilor se supraevalueaza. Ei isi supraevalueaza gandirea, atitudinea, stima de sine. Ei considera ca au o stima ridicata, cand de fapt realitatea este diferita. Stima lor nu este ridicata, ci dorinta de a avea o stima buna este ridicata. Personal consider ca este mult mai bine sa ai o stima supraevaluata, decat una subevaluata.

Daca stima personala este supraevaluata aceasta nu inseamna ca distanta dintre aspiratiile tale si rezultatele tale devine mai mica.  Cei cu o stima de sine supraevaluata vor ajunge mult mai repede in varful muntelui decat cei cu o stima subevaluata.

Dar vezi ca supraevaluarea este o sabie cu doua taisuri:

– pe de o parte, daca iti supraevaluezi stima de sine dar in acelasi timp urci si muntele, asta inseamna ca te indrepti catre aspiratiile tale, si atunci distanta dintre aspiratii si rezultate se micsoreaza;

– pe de alta parte, daca iti supraevaluezi stima de sine dar nu faci mai nimic ca sa te indrepti catre aspiratiile tale, atunci distanta dintre aspiratii si rezultate devine si mai mare, te adancesti si mai mult in dezamagire si frustrare.


4. Scala stimei de sine Rosenberg

Scala Rosenberg este un test psihologic care te ajuta sa iti masori stima de sine. Scala cuprinde 10 itemi cu 4 posibilitati de raspuns: intre total dezacord  (1 punct) si total acord (4 puncte).

Itemii 2,5,6,8,9 se coteaza invers.

La cotarea rezultatelor se vor lua ca etalon valorile cuprinse intre:

  • 10-16 puncte – stima de sine scazuta
  • 17-33 puncte – stima de sine medie
  • 34-40 puncte – stima de sine inalta
stima de sine rosenberg

5. Cum iti cresti stima de sine?

Raspunsul probabil il anticipezi: trebuie sa-ti cresti increderea de sine! Si sunt doua faze clare prin care sa faci asta.

In timp ce urmaresti video de mai jos iti recomand sa-ti notezi:

– cele doua faze de crestere a increderii in tine, prin care automat iti vei creste si stima de sine;

– instrumentul practic prin care sa-ti cresti increderea / stima de sine.

Instrument de crestere a stimei de sine:

Pasul 1. Conecteza-te cu oameni care deja au realizat ceea ce vrei tu sa realizezi.

Acesti oameni te vor influenta semnificativ sa-ti cresti stima de sine si iti vor crea o viziune mult mai mare decat a ta.

Iti vor oferi informatii extrem de importante cu privire la modul in care trebuie sa actionezi.

Pasul 2. Stabileste-ti cat mai clar obiectivele pentru urmatorii 5 ani. Iti poti fixa un obiectiv foarte mare sau mai multe obiective mici.

Obiectivele sunt importante intrucat reprezinta harta calatoriei tale spre rezultate.

Pasul 3. Fa-ti un plan de actiune care in perioada de inceput (6-12 luni) sa implice cat mai mult efort din partea ta si cu rezultate cat mai mari.

Aici secretul este sa fii in continua miscare pentru a produce rezultate cat mai repede.

Rezultatele sunt singurele care iti pot genera increderea si stima de sine pe termen lung.

Pasul 4. Ajusteaza-ti obiectivele din planul de actiune.

Nu obiectivele din plan sunt cele care te intereseaza, ci rezultatele. Daca tu gasesti alte obiective care sa te aduca mai repede sau mai usor la rezultatul / rezultatele dorite, schimba obiectivele.


6. Cat de importanta este autoresponsabilizarea in cresterea stimei de sine?

Daca ai o stima personala ridicata si rezultatele la care ai ajuns sunt pe masura te felicit! Daca ai o stima de sine scazuta vreau sa stii ca esti direct responsabil pentru atitudinea ta, pentru deciziile pe care le iei in viata, pentru rezultatele tale. Iar aici iti recomand sa nu cazi in capcana in care dai vina pe cei din jur. Ceea ce pot face cei din jurul tau este ca iti pot influenta stima insa fii intotdeauna constinent ca tu esti cel care detine controlul. Cu siguranta iti amintesti povestea broscutei.

Daca vrei sa te ridici, va trebui sa te autoresponsabilizezi. Este important sa intri intr-o stare de constientizare intrucat schimbarea intotdeauna pleaca de la constientizare.

Cand stima va creste, te asigur ca ii vei vedea pe cei din jur mai buni, mai bine intentionati, mai pozitivi, te vei simti mult mai confortabil in prezenta lor. Insa, daca stima ta este scazuta, te asigur ca nu te vei simti bine in preajma oamenilor cu o stima de sine ridicata.

Este ca si cum ai urca in lift: cei cu stima scazuta apasa pe buton si coboara toti odata, iar cei cu stima ridicata, urca toti odata. Nu se poate ca unul sa urce si altul sa coboare. Cei ce se aseamana se aduna. Asa-i?

Iata ce iti recomand: intra in liftul celor care urca, intrucat in viata, nu ai motive suficient de bune, pentru a alege sa traiesti din greu.

Acum ca ai ajuns la sfarsitul acestui articol, probabil esti mai constient de rolul pe care il joaca stima in viata ta. Esti mult mai constient de influenta pe care o are asupra calitatii vietii tale.

Daca in prezent ai stima de sine la nivel scazut, cred ca ai inteles ca nu asa trebuie traita viata si ca schimbarea sta chiar in puterea ta! Te poti bucura de o viata implinita daca vei lua decizia ca incepand de astazi sa lucrezi zilnic in directia schimbarii!


Acum ca ai ajuns la sfarsitul acestui articol, vreau sa te felicit pentru intetresul acordat!

✪ Daca iti doresti sa ne sustii si sa oferi valoare celor din jur, da un Share, acorda o nota articolului – (click pe Rating) si lasa in sectiunea de Comentarii, opinia ta cu privire la acest subiect!


Succesul tau este programabil!

Gabriel Radu


Alti vizitatori au citit si:

Dezvoltare personala – ce inseamna si cum te ajuta cu adevarat?

Ce este inteligenta emotionala (EQ) si cum o poti dezvolta?

Puterea gandului – schimba-ti viata folosindu-te de puterea gandului.

Gandirea pozitiva si sanatatea: Cum transformi gandirea negativa in gandire pozitiva

Fericirea: Afla ce este fericirea si cum poti fi mereu fericit si implinit.

Emotii – afla cum iti poti controla emotiile si gandurile obsesive!

Despre atitudine – este sau nu cheia succesului? Cum sa ai o atitudine pozitiva

Rating
Stima de sine - Increderea in sine - Respectul de sine Overall rating: 5 out of 5 based on 17 reviews.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

7 comentarii la “Stima de sine – Increderea in sine – Respectul de sine”

  1. Ca de obicei cand citesc si te ascult primesc o stare de bine. Constientizez si evaluez evenimentele petrecute de mine in prezent. Sigur ma gasesti cu un plan inceput si ma ajuti sa continui, luand masuri, accelerand sau orice altceva.
    Ma pui in miscare.
    Multumesc pentru materiale!
    Iti doresc succes!

  2. imi place ca este bine sistematizata informatia, ca este la obiect si este clara.Constituie un imbold pentru cititor.Greu de stabilit tintele, dar nu imposibil. multumesc